"Ha a DHA valóban hosszú távon kedvezően befolyásolja a kognitív-intellektuális fejlődést, különösen, ami az iskolai teljesítményhez szükséges, akkor esetleg módosítani kell majd a terhes anyák táplálkozásáról szóló irányelveket" – jelentette ki Susan Carlson, a Kansasi Egyetemi Kórház dietetikus-táplálkozástudományi professzora.
A DHA (dokozahexaénsav) természetes formában előfordul a sejtmembránban, legnagyobb mennyiségben az agysejtekben található. A DHA szintjét lehet emelni étrendi változtatásokkal, különösen olajos halak fogyasztásával, illetve táplálék-kiegészítőkkel. A magzat az anyaméhben az anya szervezetéből kapja a DHA-t, születése után pedig az anyatejből, de ennek mennyisége függ az anya DHA-szintjétől. "Az Egyesült Államokban a nők jellemzően sokkal kevesebb DHA-t vesznek magukhoz, mint a többi fejlett országban" – jegyezte meg Carlson.
350 édesanya gyermekeit követik majd nyomon, akik terhességük alatt csatlakoztak a kutatáshoz. Véletlenszerűen osztották őket két csoportra. Az egyik csoport 600 mg DHA-t kapott, a másik 600 mg placebot a gyermekvárás második felében. Az első öt évben az összes gyermek fejlődését felmérték több ízben is, 18 hónapos korukig. Az elkövetkező szakaszban évente kétszer fogják vizsgálni őket, míg betöltik a 6 éves kort. Megfigyelik a fejlődési mérföldkövek alakulását, melyek összefüggésben állnak azzal, milyen egészségi és mentális állapotnak örvend majd élete során.
Ez lesz az első kísérlet, mely megvizsgálja a terhesség alatt szedett DHA-pótlás hatásait a gyermekek fejlődésmenetének gyakori ellenőrzésével. "Korábbi kutatások már megállapították, hogy a csecsemők DHA pótlása milyen hatással van a kognitív és intellektuális fejlődésre, de ez az anyag leggyorsabban a magzati élet során gyűlik fel az agyban. Ezért érdekel bennünket annyira a terhesség alatt szedett DHA hatása" – mondta el a pszichológus professzorként tevékenykedő Colombo. "Most valóban megláthatjuk, hogy ez a tápanyag miként érinti a hosszú távú fejlődést."
A kísérlet másik egyedülálló vonása, hogy kiértékeli azon gének variációinak hatását, melyek összefüggésben állnak a zsírsav-anyagcserével és a DHA mennyiségével. "A résztvevő anyák és gyermekeik esetében a genetikai különbségek is okozhatják a kezelésre adott eltérő reakciókat" – magyarázta Carlson.
2012. május 17. csütörtök, Paszkál napja van
-
Egészségtár
-
Betegségek - tünetek
-
Allergiás betegségek
-
Endokrinológia, anyagcsere
-
Bélbetegségek
-
Betegségek és diéták
-
Bőrbetegségek
-
Cukorbetegség
-
Daganatok
-
Diagnosztika
-
Fájdalom
-
Férfi Bajok
-
Fertőző betegségek
-
- Keresők
- Orvosi szótár
-
Kalkulátorok
- Mérje fel egy egyszerű teszttel, van-e makula-degenerációja (szemfenéki meszesedés)!
- Számolja ki, mennyi esélye van arra, hogy a következő 10 évben stroke-ot kapjon.
- Számítsa ki gyermeke várható születési idejét!
- Tudja, hogy kemény munkával megkeresett pénzéből mennyit költ évente cigarettára?
- Tudja meg, hogy túlsúlyos-e!
- Ha teherbe szeretne esni…
- Alma vagy körte?
- Határozza meg tesztünk segítségével, hogy prosztata-megnagyobbodás okozta tünetei mennyire súlyosak!
- Számolja ki, hogy különböző testmozgásokhoz mennyi energiára van szüksége!
- Határozza meg azt a pulzus céltartományt, melynek elérése javasolt a testedzés során!
- Számolja ki, hogy testének mennyi energiára van szüksége nyugalomban ahhoz, hogy az alapvető élettevékenységek működhessenek!
-
Orvos válaszol
- Megfázás és allergia
- Terhesség, vitamin, pajzsmirigyzavar
- Thalassaemia és terhességvállalás
- Terhesség, előzmények
- Fogamzásgátlás, hasmenés
- Menopauza, védekezés a teherbeesés...
- Erőnlét hanyatlás, gyógyszeres...
- Tüdő gombásodás kezelése
- Friss hírek
- Videótár











