Jelenlegi hely

Hirdetés

Zsírbevitel - kiegyensúlyozott étrend - betegségek

Ma sok helyen halljuk, hogy a túlzott zsírbevitel milyen egészségkárosító hatásokkal bír. Jelenti-e ez azt, hogy tiltó listára helyezzük? Kell-e félnünk a zsíroktól? Van-e helye, szerepe egy egészséges étrendben? Mindenképpen.

Zsírbevitel - kiegyensúlyozott étrend - betegségekTudnunk kell, hogy mindazok, akik a zsírokat száműzik az életükből, a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) bevitelét a nem kívánatos mértékben csökkentik le az étrendünkben. Továbbá: az olyan olajok, mint amilyen az olívaolaj (nagy mértékben tartalmazza az olajsav nevű zsírsavat) bizonyítottan emeli a HDL („jó” koleszterin) szintjét a vérben és csökkenti az LDL („rossz” koleszterin) szintjét.

Az omega-3 zsírsavaknak is van jótékony hatása, hiszen szintén emeli a HDL szintet a vérben és csökkenteni képes a triglicerid szintet, továbbá a vérrögök képződését is csökkenti, a vér viszkozitását kedvezően támogatja, gyulladáscsökkentő hatással is bír. Jelenti-e ez azt, hogy ha valami jó is tud lenni, akkor a több az még jobb lesz? Jelenti-e mindez azt, hogy akkor korlátlanul fogyasszuk őket? Természetesen nem. Étrendünkben a tápanyagok arányát tekintve a kiegyensúlyozott étrend elveit kövessük, ez igaz a zsírokra is!"

Zsírbevitel a kiegyensúlyozott étrendben

A kiegyensúlyozott étrend alapján a napi bevitt kalória meghatározott energiaszázalékait adják a következő tápanyagok:

• szénhidrát: 55-58E%/nap,
• fehérje: 12-15E%/nap,
• zsír: max.30E%/nap

Ezeket normál bevitelként jegyezzük. A kiegyensúlyozott étrend vonatkozik mindazokra, akiknek testsúlyuk ideális tartományban van (neme és kora figyelembevételével, gyermekek esetén a növekedés és fejlődés meglétével összhangban) és egyidejűleg az egészségi állapot sem tesz indokolttá más arányokat, vagy azokon belüli finomítást.

A napi zsírbevitelnek tehát meg van a maga helye, a változatos zsiradéknak is. (halfogyasztás - tengeri halak, busa - heti rendszerességgel, lenmagolaj, olívaolaj, kukoricaolaj, szójaolaj, repceolaj - hő behatás nélkül!) Omega-3 kapszula fogyasztása antioxidánsok egyidejű fogyasztása nélkül nem ajánlott! Amennyiben bárkinek az alábbi betegségek bármelyike fennáll, a fenti ajánlás módosításra szorul.


Mikor érdemes dietetikushoz fordulni a tápanyagarányok módosításának szükségessége miatt?

Tanácsos tehát dietetikust felkeresni a következő esetekben, vagy újra felkeresni az ismeretek frissítése, a diéta helyessége végett:

• túlsúly
• cukorbetegség
• magas vérzsírszint, vagy a szülők valamelyikének fennáll/t
• szívbetegség, vagy a szülők valamelyikének fennáll/t
• atherosclerosis, érszűkületek, vagy a szülők valamelyikének fennáll/t
• agyi történések, vagy a szülők valamelyikének volt
• vesebetegség, még akkor is, ha már dialízisre jár
• IBD (gyulladásos bélbetegségek)
• krónikus hasnyálmirigy gyulladás
• májcirrhosis