2012. május 17. csütörtök, Paszkál napja van
Nyitólap  >  Betegségek - tünetek  >  Cukorbetegség
Továbbküldés
Tartalom címe: Fiatalkori cukorbetegség - és az alkohol

    Fiatalkori cukorbetegség - és az alkohol

    A gyermekkorban kezdődő cukorbetegség halálozása az utóbbi évtizedekben lényegesen csökkent, de a fiatal felnőttkorban cukorbajossá válók sokszor drog vagy alkohol áldozataivá válnak. Finn kutatók szerint ez főleg a mai társadalom túlságosan megengedő viselkedésének következménye.
    Fiatalkori cukorbetegség - és az alkohol
    A gyermekkorban vagy fiatal felnőttkorban kezdődő, egyes típusú cukorbetegség gyakran súlyos egészségügyi problémát, gyakoriak a szövődményei. A korai fölismerés és a korszerű kezelés azonban lényegesen megváltoztatta a betegek túlélési esélyeit.

    Valma Harjutsalo és munkatársai ezt a változást mérték fel Finnországban, ahol az 1-es típusú cukorbetegeket a diagnózis pillanatától gondosan nyilvántartják. A munkacsoport 17 306 cukorbeteg sorsát vizsgálta, akik 1970 és 1999 között még nem múltak el 30 évesek. A betegek egészségi állapotának alakulását átlagosan 21 éven keresztül követték.

    Az adatok azt mutatták, hogy 1970 és 2007 között a gyermekkorban kezdődő cukorbetegség kezelési eredményei jelentősen javultak, sokkal kevesebb fiatal beteg halt meg, mint a korábbi időszakban. A kutatók szerint ez annak köszönhető, hogy ritkábban fordultak elő a cukorbaj szövődményei, mint a régebbi évtizedekben.

    A kedvező gyermekkori eredményeket beárnyékolta, hogy a fiatal felnőttkorban cukorbeteggé váló páciensek sorsa ugyanebben az időszakban határozott romlást mutatott. A finn statisztika azt igazolta, hogy fiatal felnőttkorban az 1-es típusú cukorbetegek halálozása növekedett, és a halál oka az esetek 39 százalékában alkoholizmus vagy kábítószer volt.

    "Ezek az adatok világosan mutatják, milyen fontos a szoros orvos-beteg kapcsolat és a fiatal betegek folyamatos tájékoztatása az alkohol veszélyeiről, különösen a jelenlegi társadalomban, ahol a rendszeres és gyakran jelentős alkoholfogyasztás általánosan elfogadott" - írják dolgozatukban a kutatók, melyet a British Medical Journal közölt.
     
    Megjelent: 2011. szeptember 18.
    Forrás: MTI
    Legutóbb frissítve: 2012. január 17.