Jelenlegi hely

Hirdetés

Mennyivel lehet több? Akár tíz évvel...?

Az elismert kanadai kardiológus, Dr. Clyde Yancy szerint az egészségügyi megelőző stratégiák legalább egy évtizeddel hosszabbíthatják meg az emberek várható átlagéletkorát, és több milliárd dollárt spórolhatnak a gazdaságnak.

Hirdetés

Élj tovább tíz évvel!Dr. Yancy hét egyszerű lépésről számolt be a Kanadai Kardiovaszkuláris Kongresszus résztvevőinek, amelyek segítségével az emberek 50 éves koruk után még garantáltan 40-50 évet élhetnek. A szakember szerint e hét egyszerű, életmóddal kapcsolatos lépés betartása 90 százalékos esélyt ad az embereknek arra, hogy megérjék a 90 vagy 100 évet nemcsak szívbetegség és stroke, hanem más krónikus betegségek, köztük rák nélkül is.

A hét lépés a következő:

1. TESTMOZGÁS
– az inaktív emberek esetében kétszer nagyobb a szívbetegség és a stroke kockázata.

2. A KOLESZTERINSZINT SZABÁLYOZÁSA
– az artériákban lerakódó zsír növeli a szívbetegség és a stroke kockázatát.

3. EGÉSZSÉGES ÉTREND – az egészséges étrend az egyik legfontosabb dolog az egészség megőrzése szempontjából, ennek ellenére az emberek többsége nem figyel oda a táplálkozási ajánlásokra.

4. A VÉRNYOMÁS SZABÁLYOZÁSA – a magas vérnyomás a magyar felnőttek egynegyedét érinti. A rendellenesség szabályozásával a stroke kockázatát akár 40, a szívroham kockázatát pedig 25 százalékkal is csökkenthetjük.

5. EGÉSZSÉGES TESTSÚLY – a túlsúly vagy elhízás a szívbetegség és a stroke jelentős kockázati tényezője.

6. A CUKORBETEGSÉG KONTROLLÁLÁSA
– a diabétesz növeli a magas vérnyomás, az érszűkület, a szívkoszorúér-betegség és a stroke kockázatát, különösen akkor, ha a beteg nem szabályozza megfelelően a vércukorszintjét.

7. A DOHÁNYZÁS MELLŐZÉSE
– a rossz szokás elhagyásával a szívbetegség és a stroke kockázata azonnal csökkenni kezd. 15 év múlva a kockázat majdnem a nem dohányosok kockázatának szintjére csökken vissza.

A szerkesztő hozzászól

Dr. Yancy aranyszabályaival egyet lehet érteni, de azért akad még néhány megfontolandó tényező és körülmény:

  1. 1 A stressz kerülése, csökkentése
  2. 2 Környezeti ártalmak, környezetszennyezés kerülése, mérséklése
  3. 3 Megfontolt szexuális élet, kellő védekezés
  4. 4 Kábítószerfogyasztás mellőzése
  5. 5 Értelmes célok, feladatok kitűzése
  6. 6 Házasság, család, baráti közösség

Persze még lehetne sorolni sok mindent az egészséges, egészségre törekvő életmód részeként...

(a szerk.)

Dr. Yancy szerint bár az egészséges életmód e céljait a népesség alig 10 százalékának sikerült teljesítenie, ez is azt mutatja, milyen óriási erővel bírhat a prevenció, amennyiben széles körben alkalmazzák. Már ismerjük a szívbetegség és a stroke megelőzésének módjait, most már csak azokat az eszközöket kell megtalálnunk, amelyek erőt adnak az embereknek a kockázatok kezelésére és a betegségek megelőzésére.



Hirdetés