A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Biztonságos vegánná válnom?

#alultápláltság #táplálkozás #vegetarianizmus
2017.06.23. Módosítva: 2017.06.27.
Hirdetés

Manapság az Egyesült Királyságban már több mint 500 000 ember követi a vegán étrendet, amivel ezek az emberek azt vállalják, hogy mindennemű állati eredetű terméket elutasítanak. Ez a szám pedig folyamatosan növekszik, hiszen már háromszor annyian vannak a vegánok, mint 10 éve.

Hirdetés

Ne tévesszük össze őket a vegetáriánusokkal, akik közül nem mindenki utasítja el például a halak fogyasztását. A vegánoknak ezeket az értékes tápanyagokat más forrásból kell bevinni szervezetükbe. Érdemes ugyanakkor közelebbről is megvizsgálni a vegán életforma egészségre gyakorolt hatásait, illetve azt, hogy milyen kockázatokkal és előnyökkel járhat.

Mivel a vegán étrend nem tartalmaz állati eredetű élelmiszereket, így az elveszett tápanyagokat máshogyan kell kompenzálni. A vas például köztudottan a vörös húsokban található meg a legmagasabb számban, viszont nélkülözhetetlen az egészséges vérkeringéshez és ahhoz, hogy ne legyünk fáradékonyak. A vegán étrend fontos tápanyagforrása a búza, a hüvelyesek, a sötétzöld zöldségek, a káposzta és a szárított gyümölcsök.

Ugyanennyire "problémás" a D-vitamin, hiszen ez főleg a tojásban az olajos halfélékben található meg. Ezek pótlására például tökéletesek a különböző csírák.

Kerüljék a finomított élelmiszereket

A vegán étrend szempontjából tehát mondhatjuk, hogy elengedhetetlen a folyamatos odafigyelés, és a változatos zöldség és gyümölcsfogyasztás, érdemes tehát elkerülni a finomított élelmiszereket. Számos növényi eredetű alapanyag tartalmaz aminosavakat, amelyek a fehérje előállításához szükségesek, ugyanakkor csak korlátozott számban. Ezen viszont könnyen segíthetünk, ha kombináljuk a különböző ételeket, összetevőket. Néhány zöldségre ennek ellenére érdemes figyelnünk, mivel az emésztőrendszerben korlátozzák a tápanyagok felvételét. Ilyen például a csicseriborsó, amely csökkenti a fehérjefelvevő képességet. Szerencsére, ezt főzéssel könnyedén elkerülhetjük.

Nemcsak a D-vitamin és a vas pótlásáról kell gondoskodniuk a vegánoknak. Olvasson tovább!

Ugyan jelenleg nincs bizonyíték rá, de a vegán étrend gyermekeknél gyakran okozhat alultápláltságot. Félreértés ne essék, ez nem maga a táplálkozási elv miatt következik be, hanem egyszerűen azért, mert a szülők nem követték megfelelően a vegán étkezésre vonatkozó tanácsokat. Az időseknél pedig legalább ennyire fontos az odafigyelés, hiszen anyagcseréjüklelassul, illetve megváltozik. Mivel ezáltal kevésbé képesek a fehérjéből izmot létrehozni, a vegán étrend hirtelen súlycsökkenést eredményezhet esetükben az izomréteg elvesztése miatt.

Forrás:http://www.bbc.co.uk/guides/zx2xxsg#zt6pnbk

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.