A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Ennyi vitamint és ásványi anyagot kellene ennünk naponta

#ásványi anyag #humicin #vitaminpótlás
2016.09.20. Módosítva: 2018.09.20.

Romlik a szellemi frissessége? Nem bírja úgy a fizikai terhelést? Fáradékonyabb, gyakran kap el fertőzéseket? Lehet, hogy hiányzik a szervezetéből az üzemanyag!

Hirdetés

Számos oka lehet annak, hogy nem jut elég ásványi anyag a szervezetünkbe. Az elmúlt évtizedekben például jelentős mértékben romlott a termőföld, ezen keresztül pedig az élelmiszereink minősége is. Emellett egyre több káros vegyülettel, vegyületmaradvánnyal találkozhatunk, melyek befolyásolhatják a tápanyagok felszívódási képességeit. Először is nézzük, mennyi a hivatalos, ajánlott napi beviteli érték a legfontosabb vitaminokból és ásványi anyagokból.

Felnőttek számára ajánlott napi vitamin és ásványi anyag beviteli referencia értékek

TápanyagMértékegységMennyiség
A-vitaminμg800
D-vitaminμg5
E-vitaminmg12
K-vitaminmg75
C-vitaminmg80
Tiaminmg1,1
Riboflavinmg1,4
Niacinmg16
B6-vitaminmg1,4
Folsavμg200
B12-vitaminμg2,5
Biotinμg50
Pantoténsavmg6
Káliummg2000
Kloridmg800
Kálciummg800
Foszformg700
Magnéziummg375
Vasmg14
Cinkmg10
Rézmg1
Mangánmg2
Fluormg3,5
Szelénμg55
Krómμg40
Molibdénμg50

(NRV) a 1169/2011/EU rendelet XIII. melléklete alapján

Fontos hangsúlyozni, hogy más a napi beviteli szükséglete a férfiaknak és a nőknek (férfiaknak bizonyos vitaminokból és áványi anyagokból többre is szükségük lehet, míg nőknek vasból és folsavból kellene többet magukhoz venniük), a gyerekeknek (a testsúlykilogrammal arányosan), és a felnőtteknek valamint a dohányzóknak (a dohányzóknak több vitaminra és ásványi anyagra van szükségük) és a nemdohányzóknak!

Nem mindegy, mennyi vitamint viszünk be a szervezetünkbe.

Mennyi az annyi?

Vajon elég-e ez a megadott lista az egészség megőrzéséhez vagy tényleg sokszorosát kellene a napi beviteli értéknek elfogyasztanunk? A kutatások ugyanis mutatják (például ez), hogy egy 200 mg-os C-vitamin tablettával a vérplazma aszkorbinszintje csaknem teljesen telítődik, és bár teljes telítődés 1000 mg-nál történik, a 200 mg és az 1000 mg elfogyasztása utáni érték közötti különbség minimális.Sőt. 200 mg C-vitamin elfogyasztásával is találtak a vizeletben kiürülő mennyiséget. A bélrendszeren keresztüli felszívódás is 200 mg felett romlik fokozatosan. Ez körülbelül napi 3-4 narancsot, 7-8 mandarint, 4-5 kivit, másfél zöldpaprikát, 15 dkg fekete ribizlit, 4 citrom frissen facsart levét jelenti (természetesen külön-külön, azaz ezt nem kell mind elfogyasztani). Almából viszont már 40-et kéne enni ahhoz, hogy összejöjjön a 200 milligramm.

Szabaduljon meg a nehézfémektől- itt a nyereményjáték, amivel megnyerhetia méregtelenítő humicin csomagot!

De a vas felszívódása is ellentmondásos

Ugyanakkor például a sóska és a spenót is nagy mennyiségű vasat tartalmaz. Csakhogy felszívódása és biohasznosulása rendkívül rossz, a vérbe csak a táplálékban található vasmennyiség töredéke kerül be, hogy aztán eljusson azokra a helyekre, ahol szükség van rá.

Rontják például a polifenol szerkezetű vegyületek, amelyek nagy mennyiségben fordulnak elő a teában és a borban. A gabonákban megtalálható fitánsavak szintén rontják a felszívódást, csakúgy, mint a szója és az olajos magvak jelenléte. Az ásványi anyagok közül a kalcium és annak oxalátsói gátolják a vas bélrendszerből történő felszívódását. Ugyanakkor a vas könnyebben és nagyobb hatásfokkal szívódik fel a vérkeringésbe cink, réz, B-vitaminok és C-vitamin jelenlétében.

Ásványi anyagok pótlása: mivel, mikor, hogyan?

Akkor tehát hogyan pótolhatjuk az ásványi anyagokat?

A legegyszerűbbnek tűnő tanács persze az, hogy változtassunk az étrendünkön, esetleg kezdjünk el étrend-kiegészítőket szedni. Ezt azonban sokkal egyszerűbb tanácsolni, mint tényleg megvalósítani. A rossz szokásoktól ugyanis elég nehéz megszabadulni, az étrend-kiegészítők pedig gyakran nem is biztosítanak annyi tápanyagot, mint reméljük.

Az étrend-kiegészítőknél ugyanis igen lényeges, hogy milyen formában tartalmazzák az adott vitamint, ásványi anyagot. Egyes vegyületeknek jobb az úgynevezett bioaviabilitása, felszívódási képessége, ilyenek a szerves élesztővel vagy huminsavval és fulvosavval kombinált készítmények, vagy a kelátkötésű étrend-kiegészítők. A felszívódásban a különbség akár tíz-, húszszoros is lehet!

5 bevált módszer, ha fojtogat a stressz - kattintson tovább!

Az is fontos lehet, hogy milyen kombinációban vannak egy-egy tablettában az ásványi anyagok: előfordulhat, hogy az ásványi anyagok együtt fogyasztva "támogatják" egymást, vagyis mindkettőjük felszívódása javul. Más kombinációk viszont ronthatják a felszívódást.

Olyan étrend-kiegészítőt válasszunk, amely egyszerre bővelkedik ásványi anyagokban és nyomelemekben, megfelelő formában (vagyis jól felszívódó vegyületként) tartalmazza ezeket, ráadásul úgy, hogy az ásványi anyagok egymás működését is "támogatják".

A huminsavnak emellett még egy nagyszerű tulajdonsága van, melyet érdemes megemlíteni: segít megszabadulni a szervezetünkbe kerülő méreganyagoktól, a nehézfémektől, melyek tovább rontják annak az esélyét, hogy az ásványi anyagok eljussanak a rendeltetési helyükre, vagyis a sejtjeinkhez.

Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl! Az étrend-kiegészítő szedése nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot!

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.