A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Grillezés egészségesen? Nem lehetetlen!

#főzés #nyár #táplálkozás
2018.08.13. Módosítva: 2018.08.13.
Hirdetés

Amerikai kutatók szerint a grillezés, a roston- illetve olajban sütés során olyan vegyületek halmozódnak fel, melyek növelik egyes életveszélyes betegségek kialakulásának kockázatát. Mit tehetünk, hogy elkerüljük a káros hatásokat?

Hirdetés

A nyár közeledtével biztosan sokan kedvet kaptak egy jó kis szalonnasütéshez, grillezéshez. A new york-i Sinai-hegy Orvosi Egyetem kutatói szerint a grillezés, roston és olajban sütés során olyan vegyületek halmozódnak fel, melyek növelik egyes életveszélyes betegségek kialakulásának kockázatát.

Az úgynevezett glikációs végtermékek (rövidítve AGE) akkor keletkeznek, amikor húst vagy sajtot magas hőmérsékleten kezelünk.

Csak egy kis odafigyelés szükséges ahhoz, hogy csökkentsük az oxidatív stressz kialakulásának esélyét Forrás: EgészségKalauz

Mit okoz az AGE?

Az AGE egy részét képesek vagyunk semlegesíteni, egy bizonyos mennyiségen túl azonban beépülnek szervezetünkbe, ún. oxidatív stresszt és az öregedéshez hasonló károsodást, krónikus gyulladás idéznek elő, ami tönkre teheti a szívet, vesét és az agyat is.

Helen Vlassara és munkatársai 172 egészséges felnőttet vizsgáltak. Figyelték táplálkozási szokásaikat, mérték testsúlyukat és zsírtömeg arányukat, és rendszeresen vért vettek tőlük laboratóriumi vizsgálatok elvégzése céljából.

Érdekes módon az idősebbeknél magasabb AGE szinteket mértek, feltehetőleg azért, mert egy idős szervezetnek kisebb az AGE-bontó kapacitása. Ráadásul magasabb C-reaktív protein (CRP – egy általános gyulladásos marker) és AGE értéket tapasztaltak azoknál, akik több sült húst fogyasztottak.

Hogyan teheti ételeit kevésbé rákkeltővé? Olvassa el a legfontosabb tudnivalókat!

Hogyan kerülhetjük el az AGE káros hatásait?

Az AGE termékek tehát szerepet játszanak az öregedés folyamatában. Táplálkozási szakértők a sütés helyett ezért egyéb elkészítési módokat (főzés, párolás) javasolnak.

Vlassara a Journal of Gerontology: Medical Sciences-ban megjelent tanulmányban azonban jó hírrel szolgál a grillezés híveinek: alacsonyabb hőmérsékleten nem csökken le kritikusan az élelmiszerek víztartalma, ráadásul a citromlé és az ecet is megakadályozza az AGE-k képződését.

Forrás:medipress.hu

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.