A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Káposzta: téli egészségbomba

#kaposzta #vitamin #C-vitamin #Stressz
2018.12.29.
Hirdetés

A káposztás ételek nagyon népszerűek hazánkban, a töltött káposzta sok családnál az ünnepi asztal elengedhetetlen része. Ugyanakkor a káposzta nagyon egészséges zöldség, segíti a szervezetünk működését a vitamindús zöldségekben, gyümölcsökben kevésbé gazdag hónapokban is.

Hirdetés

A káposztának sok változata van, létezik fehér, zöld, lila vagy vörös színű is. Évezredek óta termesztik a világ szinte minden táján, és rengeteg ételhez felhasználható: készítenek belőle köretet, egytálételeket, savanyúságokat, salátákat, sőt még édességeket is. Nemcsak ezért érdemes rendszeresen fogyasztani, hanem azért is, mert a káposzta meglepően egészséges. A kalóriatartalma alacsony, a rosttartalma viszont magas, és nagyobb mennyiségben tartalmaz C- és K-vitamint, folátot, mangánt, káliumot, magnéziumot is. Emellett különböző értékes kénvegyületeket, polifenolokat is találhatunk benne, olyan antioxidánsokat, melyek óvják a sejtjeinket az oxidatív stressz okozta károsodásoktól.

Miért együnk rendszeresen káposztát?

A káposztában található fitonutriensek csökkentik a krónikus gyulladásokat. A gyulladást nem kell feltétlenül káros folyamatnak tekinteni, a szervezetünk természetes reakciója, mellyel küzd a fertőzések ellen és felgyorsítja a gyógyulást. Ugyanakkor a krónikus, mikroszkopikus gyulladások – melyek kialakulhatnak például a vérerekben, a bélrendszerben vagy az ízületekben – hosszú idő alatt alakulnak ki, és sok betegséggel hozhatóak összefüggésbe. A keresztesvirágzatúak családjába tartozó zöldségek, így a káposzta is, jelentős mértékben csökkentik a gyulladásokat, a bennük található vegyületeknek, például a szulforafánnak vagy a kaempferolnak köszönhetően.

Bár a legtöbbünknek a káposztáról a gazdag, tápláló téli ételek jutnak az eszébe, ez a zöldség kifejezetten ajánlott azoknak, akik szeretnének néhány kilótól megszabadulni – persze, ilyenkor nem a zsírdús fogásokra gondolunk! Egy-egy csésze megtisztított káposztában rendkívül kevés kalória található, ugyanakkor rosttartalma miatt eltelít, gyorsan jóllakottnak érezhetjük magunkat tőle. A rostok az emésztésünkre is nagyszerű hatással vannak, a magas rosttartalmú étrendet ráadásul az emésztőrendszeri betegségek elleni küzdelem egyik fontos elemének tartják. A káposztában található rostok emellett a bélben található hasznos baktériumokat is táplálják. Ezek a baktériumok nemcsak az emésztésben, de az immunrendszer működésében is nagy szerepet játszanak, sőt a kutatások szerint a hangulatunkat is befolyásolja, hogy milyen állapotban van a bélflóra.

Vörös vagy fehér? Melyik káposzta az egészségesebb?

Az egyes káposztafajták tápanyag-összetétele nagyon hasonló, és mindegyik nagyon jó hatással van az egészségünkre. Azonban a vörös (vagy lila) káposzta olyan vegyületeknek köszönheti a jellegzetes színét, melyek a szervezetünket is pozitív irányba befolyásolják. Az úgynevezett anthocianinok olyan erőteljes antioxidánsok, melyek megóvják a sejtjeinket, és jó néhány daganatos betegség (pl. az emlőrák) rizikóját csökkentik. Az antioxidánsok a természetes öregedési folyamatokat is lassítják, így a bőr is hosszabb ideig marad egészséges, feszes, rugalmas. A vörös káposztában A-vitamin is található, ez is támogatja a bőr egészségét, megújulását.

Van-e különbség aközött, hogy a lilásabb vagy vörösesebb árnyalatú káposztát választunk? A szín elsősorban attól függően változik, hogy milyen a talaj minősége, illetve annak savassága.

Forrás: egeszsegkalauz.hu
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.