A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Rangsorolták a gluténmentes liszteket: meglepő az eredmény!

#egészséges #gluténmentes #liszt
2018.11.19. Módosítva: 2018.11.19.

27 féle gluténmentes lisztet hasonlítottunk össze: most kiderül, melyiknek van a legmagasabb fehérjetartalma, rosttartalma, zsírtartalma vagy szénhidrát tartalma!

Hirdetés

Habár sokan gondolják úgy, hogy a gluténmentes étkezés egyhangú és tápanyagszegény, Szarka Dorottya dietetikus a következőkben alaposan megcáfolja ezt. A Budai Allergiaközpont szakembere 27 féle gluténmentes lisztet hasonlított össze, melyből kiderül, hogy a gluténmentes étkezéssel is minden fontos tápanyag biztosítható a szervezet számára, ha megfelelően használjuk a gluténmentes liszteket az étrendünkben.

A gluténmentes lisztek felsorolása

Szarka Dorottyatöbb gyártó, forgalmazó termékét hasonlította össze, és rangsorolta őket a lisztek átlagos tápértéke alapján, az egyes tápértékeket 100grammra vonatkoztatva. A fehérje-, rost-, szénhidrát- és zsírtartalmat az alábbi gluténmentes lisztek esetében vizsgálta: amarántliszt, barnarizs liszt, burgonyaliszt, cirokliszt, csicseriborsóliszt, édesburgonyaliszt, gesztenyeliszt, hajdinaliszt, kendermagliszt, zsírtalanított kókuszliszt, kölesliszt, kukoricaliszt, zsírtalanított lenmag-, mák- és mandulaliszt, malangaliszt, napraforgómagliszt, nyílgyökérliszt, quinoaliszt, rizsliszt, szezámmagliszt, szójaliszt, tápiókaliszt, teffliszt, tökmag-, zab- és zöldbanánliszt. A kapott eredmény alapján, egyéni ízlés szerint mindenki eldöntheti, melyik lisztet, őrleményt építi be gyakrabban étrendjébe.

A zsírtartalom kategória első helyezettje

A legmagasabb zsírtartalmú (100grammban 20gramm) gluténmentes liszt a szezámmagliszt, ám a szezámmagolaj kellemes mellékhatása, hogy antioxidáns- és gyulladáscsökkentő hatása révén csökkentheti a magas koleszterinszint és az érelmeszesedés kockázatát, cink tartalma segíti a kollagéntermelést, emellett kiváló magnézium- és kalciumforrás. Tejmentes étkezésben az egyik legjobb kalciumpótló, ha szezámmagot rendszeresen fogyasztunk.

Ezt a gluténmentes lisztet válassza, ha fehérjedús étrendet követ!

A legtöbb fehérje (100grammban 55g) a tökmaglisztben található. Habár a tökmagolaj ismertsége kapcsán talán a tökmaglisztet inkább a zsírosabb kategóriába sorolnánk, ám a zsírtalanított változatnak valójában nagyon alacsony a zsírtartalma. Ez annak köszönhető, hogy elkészítése során a tökmagból hidegen kisajtolják az olajat. A liszt elkésztéséhez a megmaradt anyagot őrölik finomra, mely így ugyan zsírszegény, de kiváló növényi fehérje-, rost-, E-vitamin és magnéziumforrás.

Holtverseny a szénhidrát kategóriában

100grammban egyaránt 86 g szénhidrátot tartalmaz a tápióka-, és nyílgyökér- és az édesburgonyaliszt is, bár e kategóriában rendszerint inkább a lista végén állókat szeretnék minél többen beépíteni az étkezésükbe. Ha a szénhidrátmennyiség csökkentése a célunk, akkor a legjobb választás a kendermagliszt (3,7 g), de e célból mandulalisztet (7,7 g) vagy máklisztet (7,8 g) is célszerű fogyasztani.

Melyik gluténmentes liszt rosttartalma a legmagasabb?

Napi 25-40 gramm rost fogyasztása ajánlott, ezt remekül fedezhetjük kókuszliszt használatával, mely a legtöbb rostot (100grammban 34gramm) tartalmazza a vizsgált gluténmentes lisztek közül. A kókuszliszt elkészítéséhez a kókusz fehér belsejét őrölik nagyon finom porrá. Sokak kedvence, hiszen amellett, hogy remek rostforrás, ún. MCT (közepes láncú triglicerid) zsírsavakat is tartalmaz, melyekről köztudott, hogy megkerülik a nyirokrendszert, s a (többi zsírsavval ellentétben) véráram útján közvetlenül a májba jutnak. Ennél fogva könnyebben emésztődnek, így emésztési problémák, epe-, illetve hasnyálmirigy-betegségekben előnyös hatásúak. A közepes láncú zsírsavaknak továbbá antivirális, antibakteriális és gombaellenes hatást is tulajdonítanak.

Az egészséges étrend változatos

Legyen szó akár gluténmentes, akár gluténtartalmú gabonákat is tartalmazó étrendről, a cél, hogy szervezetünk minden fontos tápanyaghoz, ásványi anyaghoz és vitaminhoz hozzájusson az étkezések során. Ennek érdekében fontos a kiegyensúlyozott, változatos étkezés, illetve figyelembe kell venni az életkor és az életmód alapján az egyéni napi energiaszükségletet is. Ilyen esetben – különösen ha egyéb betegségek is fennállnak – javasolt dietetikus segítségét igénybe venni.Budai Allergiaközpont

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.