2012. május 22. kedd, Júlia, Rita napja van
Nyitólap  >  Betegségek - tünetek  >  Gyermekbetegségek
Továbbküldés
Tartalom címe: Megfelelő étrenddel a figyelemhiány ellen

    Megfelelő étrenddel a figyelemhiány ellen

    A megfelelő, egészséges étrend javít a figyelemhiányos, hiperaktív zavarban (ADHD) szenvedő gyerekek állapotán - állítják amerikai kutatók a Pediatrics című szakfolyóiratban közzétett tanulmányukban.
    Megfelelő étrenddel a figyelemhiány ellen
    A chicagói Északnyugati Egyetem orvosi karának munkatársai szerint a táplálkozással összefüggő beavatkozások eredményességét vizsgálták az ADHD-s gyerekek kezelésében.

    A most megjelent metaelemzéshez a kutatók több korábbi tanulmány eredményeit tekintették át, amelyekben különböző speciális diéták hatását vizsgálták az ADHD-s gyerekek viselkedésére. A vizsgált étrendek között volt alacsony cukortartalmú, adalékmentes, megavitaminos és omega-3 zsírsavval kiegészített.

    A szakemberek ellenőrizni akarták, valóban van-e kapcsolat a nyugati stílusú étkezés, a nagy zsír- és szénhidráttartalmú, alacsony rosttartalmú étrend és az ADHD tüneteinek súlyossága között.

    A figyelemhiányos, hiperaktív zavar hátterében örökletes és környezeti tényezők egyaránt vannak. Sok gyereknek stimuláló gyógyszereket adnak, melyektől enyhülnek tüneteik, javul koncentrációjuk. Egyes kutatások azt mutatták, hogy a cukorban és zsírban gazdag étrend rontja az érintett gyerekek állapotát.

    A metaelemzés szerzői szerint a speciális diéták eredményessége megkérdőjelezhető, nem utolsósorban azért, mert a szülők és a gyerekek is nehezen vállalják hosszabb távon ezeket. "Az ellenőrzött tanulmányok nem igazolták e diéták korábban állított mértékű hatékonyságát" - írták a Pediatricsban.

    Hasonló eredményre jutottak a cukorral és az édesítőszerekkel kapcsolatban is: "Az ellenőrzött tanulmányok többsége nem igazolta, hogy jelentősebb káros hatása lenne a cukornak és az aszpartámnak".

    A szerzők ugyanakkor megjegyzik, hogy az ADHD-s gyerekek szülei körében annyira elterjedt nézet, hogy a cukor megvonása következtében javult gyerekük viselkedése, hogy "nincs olyan kontrollált tanulmány vagy orvosi tanácsadás, amelyik ezen a felfogáson változtathatna".

    Az elemzés szerint a cink- és vashiány feltételezett szerepe, ezáltal az ilyen kiegészítők szedésének hatása további tanulmányokat igényel, a megavitamin-terápiáról azonban bebizonyosodott, hogy nem működik, sőt ártalmas is lehet hosszabb távon.

    A legtöbb esetben pusztán a helyes, egészséges étrend betartása javít az ADHD-s gyerekek állapotán - állítják a kutatók.
     
    Megjelent: 2012. január 11.
    Forrás: MTI
    Legutóbb frissítve: 2012. január 17.