A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Zsírbevitel - kiegyensúlyozott étrend - betegségek

#anyagcsere betegségek #diéta
2013.02.05. Módosítva: 2015.11.04.

Ma sok helyen halljuk, hogy a túlzott zsírbevitel milyen egészségkárosító hatásokkal bír. Jelenti-e ez azt, hogy tiltó listára helyezzük? Kell-e félnünk a zsíroktól? Van-e helye, szerepe egy egészséges étrendben? Mindenképpen.

Hirdetés

Tudnunk kell, hogy mindazok, akik a zsírokat száműzik az életükből, a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) bevitelét a nem kívánatos mértékben csökkentik le az étrendünkben. Továbbá: az olyan olajok, mint amilyen az olívaolaj (nagy mértékben tartalmazza az olajsav nevű zsírsavat) bizonyítottan emeli a HDL ("jó" koleszterin) szintjét a vérben és csökkenti az LDL ("rossz" koleszterin) szintjét.

Az omega-3 zsírsavaknak is van jótékony hatása, hiszen szintén emeli a HDL szintet a vérben és csökkenteni képes a triglicerid szintet, továbbá a vérrögök képződését is csökkenti, a vér viszkozitását kedvezően támogatja, gyulladáscsökkentő hatással is bír. Jelenti-e ez azt, hogy ha valami jó is tud lenni, akkor a több az még jobb lesz? Jelenti-e mindez azt, hogy akkor korlátlanul fogyasszuk őket? Természetesen nem. Étrendünkben a tápanyagok arányát tekintve a kiegyensúlyozott étrend elveit kövessük, ez igaz a zsírokra is!"

Zsírbevitel a kiegyensúlyozott étrendben

A kiegyensúlyozott étrend alapján a napi bevitt kalória meghatározott energiaszázalékait adják a következő tápanyagok:

szénhidrát: 55-58E%/nap,

fehérje: 12-15E%/nap,

zsír: max.30E%/nap

Ezeket normál bevitelként jegyezzük. A kiegyensúlyozott étrend vonatkozik mindazokra, akiknek testsúlyuk ideális tartományban van (neme és kora figyelembevételével, gyermekek esetén a növekedés és fejlődés meglétével összhangban) és egyidejűleg az egészségi állapot sem tesz indokolttá más arányokat, vagy azokon belüli finomítást.

A napi zsírbevitelnek tehát meg van a maga helye, a változatos zsiradéknak is. (halfogyasztás - tengeri halak, busa - heti rendszerességgel, lenmagolaj, olívaolaj, kukoricaolaj, szójaolaj, repceolaj - hő behatás nélkül!) Omega-3 kapszula fogyasztása antioxidánsok egyidejű fogyasztása nélkül nem ajánlott! Amennyiben bárkinek az alábbi betegségek bármelyike fennáll, a fenti ajánlás módosításra szorul.

Mikor érdemes dietetikushoz fordulni a tápanyagarányok módosításának szükségessége miatt?

Tanácsos tehát dietetikust felkeresni a következő esetekben, vagy újra felkeresni az ismeretek frissítése, a diéta helyessége végett:

túlsúly

cukorbetegség

magas vérzsírszint, vagy a szülők valamelyikének fennáll/t

szívbetegség, vagy a szülők valamelyikének fennáll/t

atherosclerosis, érszűkületek, vagy a szülők valamelyikének fennáll/t

agyi történések, vagy a szülők valamelyikének volt

vesebetegség, még akkor is, ha már dialízisre jár

IBD (gyulladásos bélbetegségek)

krónikus hasnyálmirigy gyulladás

májcirrhosis

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.