A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Mennyi D-vitamint kellene naponta fogyasztanunk?

#D-vitamin #D vitamin hiány #vitamin #immunerősítés
2019.02.11.

A D-vitamin hatásainak megismerése és az európai lakosság D-vitamin-hiányos állapota miatt az orvosszakmai szervezetek egyre magasabb napi beviteli értékeket javasolnak. Napi 200 NE vagy 2000 NE D-vitamint fogyasszunk?

Hirdetés

Míg évtizedekkel korábban a D-vitamin (D3-vitamin, kolekalciferol) hiányát elsősorban az angolkórral hozták kapcsolatba, ma már ismert, hogy a D-vitamin hiánya számos betegség kialakulásának az előszobája.

A D-vitamin több mint „csontvédő” vitamin

A szív- és érrendszeri megbetegedések, a daganatok, a cukorbetegség, az autoimmun kórképek, a metabolikus szindróma, valamint számos fertőzéses megbetegedés (köztük az influenza is) is összefüggésben van a szervezet D-vitamin ellátottságával. 

Ugyanakkor, a D-vitamin hiánya világszerte az egyik legnagyobb egészségügyi probléma. Orvosolni kellene tehát a hiányt, meg kellene előzni a hiányállapot fellépését.

Szükség van a „plusz” D-vitaminra

A D-vitamin legfőbb táplálkozási forrásai a tengeri halak, a máj és a tojás. A magyarok ezekből keveset fogyasztanak, így a hazai lakosság D-vitamin-ellátottság terén mutatott lesújtó adatai (részben) érthetőek. Télen tovább ront a helyzeten a napfénynek való kitettség hiánya, ami miatt kevesebb „aktív” D-vitamin jön létre a szervezetben. 

A szakemberek ezek ismeretében úgy gondolják, hogy az egyébként egészséges gyermekeknek és felnőtteknek is „plusz” D-vitamin bevitelre van szüksége a napfényhiányos hónapokban. Ez a „plusz”-bevitel D-vitamint (kolekalciferolt) tartalmazó gyógyszerekkel vagy étrend-kiegészítőkkel valósítható meg.

A napi 200 NE D-vitamin nem elég!

Magyarországon felnőttekre vonatkozóan 5 mikrogramm D-vitamin szerepel ajánlott napi beviteli értékként,- ez 200 NE (nemzetközi egység) D-vitamint jelent. Kimutatható ugyanakkor, hogy a D-vitamin jótékony hatásainak eléréséhez ennél magasabb bevitelre van szükség. Például, az USA Endokrinológiai Társasága napi 400-1000 NE D-vitamin-bevitelt javasol 1 éves kor alatt, 600-1000 NE-t 1 éves kor fölötti gyermekeknek, míg 1500-2000 NE-t 18 évnél idősebbeknek. 

A gyermekeknél még pótolják, a felnőtteknél már elhanyagolják?

Hazánkban a két év alatti gyermekeknél a D-vitamin pótlása (a gyermekorvosi és a védőnői hálózat munkájának is köszönhetően) rutinszerűen történik; napi 500 NE D-vitamint kapnak a csecsemők, kisgyermekek. A felnőtteknek maguknak kell(ene) a rendszeres D-vitamin bevitelről gondoskodni. De mennyiről? – merül fel a kérdés. A hazai szakorvosok konszenzusos megállapodása alapján ajánlott D-vitamin dózisokat mutatjuk be.

Ősztől tavaszig minden felnőttnek kellene napi 2000-4000 NE D-vitamin

• Egészséges felnőtteknél szeptembertől áprilisig javasolt a D-vitamin szedése. Számukra napi 1500-2000 NE D-vitamin-adag javasolt.

• Túlsúlyos vagy elhízott felnőtteknél (testtömegindex; BMI > 30 kg/m2) az egyébként szokásos adag duplája, azaz 3000-4000 NE/nap D-vitamin-dózis javasolt,- folyamatosan, naponta szedve.

• A D-vitamin-hiány szempontjából rizikócsoportba tartozóknak (ld. alfejezet) egész évben, folyamatosan javasolt a D-vitamin-bevitel. 

A D-vitamin-hiány szempontjából rizikócsoportba tartozók:

• újszülöttek

• időskorúak, különösen többszöri elesés esetén

• túlsúlyosak, elhízottak

• életmódjuk vagy betegségük miatt napsugárzást tartósan nem kapó személyek

• terhes nők, szoptató anyák

• csontlágyulásos, csontritkulásos betegek

• krónikus máj- vagy vesebetegek

• felszívódási zavarral rendelkező betegek (pl. Crohn-betegek)

• mell- vagy vastagbéldaganatosok

• magas vérnyomásos betegek

• krónikus szívelégtelenségben szenvedők

• bizonyos gyógyszereket (pl. epilepszia elleni gyógyszerek, gyulladáscsökkentő szteroidok) szedők

Dr. Budai Marianna PhD. szakgyógyszerész

Forrás

[1] Takács I. et al. Hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében. Orvosi Hetilap 153. Suppl. 5-26. 2012.

[2] Pludowski P. et al. Practical guidelines for the supplementation of vitamin D and treatment of deficits in Central Europe. Endokrynologia Polska. 64; 319-327. 2013.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.