A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Ebben a pózban a legjobb aludni!

#alvás #Alzheimer-kór #horkolás
2018.07.18. Módosítva: 2018.07.18.

A felmérések szerint az emberek közel fele nem alszik annyit, amennyit kellene, ez pedig a napközbeni teljesítményén és hangulatán is érződik. Azonban nem csak az fontos, hogy mennyit, hanem az is, milyen pózban alszunk.

Hirdetés

Számtalan tényező befolyásolhatja, hogy mennyit alszunk, illetve az alvás minőségét is: az étrendünk, a szedett gyógyszerek, a hálószoba hőmérséklete, a matracunk keménysége, sőt még az is, milyen tevékenységeket végzünk elalvás előtt. Ez pedig – természetesen – hatással van arra, hogy milyen teljesítményt nyújtunk az iskolában vagy a munkahelyünkön, milyen hangulatban töltjük a napot.

Emellett az alvás (illetve annak hiánya) hosszabb távon is befolyásolhatja az egészségünket: több kutatás is bizonyította például, hogy az alváshiány szerepet játszhat krónikus betegségek vagy neurológiai zavarok kialakulásában is. Azonban azzal is érdemes tisztában lenni, hogy rövid távon is hatással lehet az egészségünkre az, hogy milyen pózban alszunk. Lássuk, hogyan hatnak az egészségünkre a legnépszerűbb pihenési pózok!

Kinek jó a háton alvás?

Annak érdemes a hátán aludni, aki szeretné megelőzni a hátfájást, ez a póz ugyanis nem terheli a gerincet, illetve a csigolyákat. Azoknak is előnyös ez a pozíció, akik gyomorégésre hajlamosak, különösen akkor, ha néhány párnával fel tudjuk támasztani magunkat. Ilyenkor ugyanis a fej és a nyelőcső a gyomor szintje fölé kerül, és a gyomorsav – illetve a gyomor tartalma – nem csorog vissza a nyelőcsőbe.

Nem ajánlott viszont a háton alvás azoknak, akik horkolásra hajlamosak vagy alvási apnoéval küzdenek, mert a nyelvünk pozíciója miatt nehezebben kaphatunk levegőt.

Egészségünket is befolyásolja hogyan alszunk

Kinek javasolt az oldalt fekvés?

Ha az oldalunkon alszunk, akkor nemcsak a gerincünknek tehetünk jót (hiszen ezzel a pozícióval megőrizhetjük a gerinc természetes görbületét), de csökkenthetjük a horkolást is. Az alvási apnoéval küzdőknek is javasolt. Az oldalpozíció a legelőnyösebb a várandós kismamáknak is, mert sem a növekvő pocakra, sem pedig a gerincre nem nehezedik kellemetlenül nagy nyomás.

Emellett ez a pozíció segíti az agy természetes "méregtelenítési" folyamatait, ezzel pedig az Alzheimer-kór vagy a Parkinson-kór rizikóját is csökkenti. A felmérések szerint azok élvezhetik a legpihentetőbb éjszakákat, akik oldalt alszanak. Azonban az oldalsó pozíció vállfájást, esetenként nyakfájást eredményezhet.

Előfordulhat, hogy ronthatja a gyomorégéssel küzdők állapotát, ha a jobb oldalukon alszanak; a bal oldalon alvás viszont túl nagy nyomást gyakorolhat a belső szerveinkre, például a tüdőre vagy a májra. Ezeket a kellemetlenségeket részben a gyakoribb pozícióváltással előzhetjük meg, hanem azzal is, ha a térdeink közé teszünk egy párnát.

Miért jobb, ha a bal oldalunkon alszunk? Nézze meg itt!

Nagyon sokan alszanak a hasukon, a fejüket az egyik oldalra fordítva. Ez csökkentheti a horkolást, mert segíti szabadon tartani a légutakat. Azonban ez talán a legrosszabb alvási pozíció, mert nagyon megterheli a gerincünket, "túlfeszítheti" az izmainkat, ez pedig komoly fájdalmakhoz is vezethet.

Mivel a fejünk az egyik oldalra van fordítva, a nyakunk is elgémberedhet, romlik a vérkeringésünk, és ennek következményeként még akkor is rosszul érezhetjük magunkat, ha eleget aludtunk. Ha mégis a hasunkon szeretünk a legjobban aludni, tegyünk egy laposabb párnát a hasunk alá, hogy a gerincünket pihentetőbb pózban tartsuk; a fejünk alá pedig ne tegyünk "magas" és kemény párnát, mert ez igen kellemetlen helyzetbe kényszeríti a nyakunkat.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.