A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Alvászavar

#álmatlanság #Alvászavar #pszichés betegségek
2009.10.08. Módosítva: 2015.11.04.

Szinte nincs olyan ember, aki ne szenvedett volna alvási zavarokban élete folyamán egyszer-kétszer. Ez teljesen hétköznapi jelenség. Álmatlanságon hosszan tartó alvásra való képtelenséget kell értenünk. Minden embernek más az alvásszükséglete; átlagosan 4-10 óra. Idős emberek általában kevés alvással is beérik. Álmatlanság esetén a kérdés tehát nem az, hogy hány órát alszik valaki, hanem az, hogy alvása mennyire pihentető.

Hirdetés

Az alvászavar tünetei

Elalvási nehézségek, órákon át tartó ébrenlét lefekvés után.

Ha hajnalban felébredünk, nagyon nehezen tudunk visszaaludni.

Többszöri ébredés az éjszaka folyamán, aminek következtében nappal álmosság jelentkezik.

Az alvászavar kiváltó okai

Kényelmetlen alvási körülmények, pl. túl nagy zaj, nagy meleg vagy hideg, túl kemény, illetve túl puha ágy.

Életmódbeli változások, pl. utazás, vagy új lakásba költözés.

Munkahelyi, illetve családi problémák.

Fájdalommal járó betegségek, fulladás, gyakori vizelési inger.

Szorongás, depresszió.

Mit tehet Ön alvászavar esetén

Tegye kényelmesebbé alvási körülményeit!

Minden este ugyanabban az időben feküdjön le, rendszerességet állítva fel!

Ne szunyókáljon napközben!

Ne igyon kávét, teát, és ne egyen nehéz ételt lefekvés előtt 2-4 órával, attól függően, hogy ez mennyire befolyásolja alvási képességét!

Ne dohányozzon, és ne igyon alkoholt, különösen lefekvés előtt!

Végezzen rendszeres testmozgást heti 3-5 alkalommal, de ezt soha ne tegye közvetlenül elalvás előtt!

Ha nem tud elaludni, ne forgolódjon az ágyban, és ne nyugtalankodjon emiatt!

Olvasson valami nem túl izgalmasat, hallgasson kellemes zenét, igyon valami meleg, tejes italt. Ezután feküdjön vissza és ne engedje, hogy gondolatai össze-vissza csapongjanak!

Forduljon orvoshoz, ha az álmatlanság állandósulna, vagy káros hatással lenne munkájára, mindennapos tevékenységére!

Mit tehet az orvos alvászavar esetén

Megállapítja az okokat, és megfelelő kezelésben részesíti a beteget.

Altatót ír fel, ha szükséges. Az orvos tanácsa nélkül ne szedjen altatót! Átmeneti álmatlanság esetén, csak bizonyos esetekben ajánlott az altató használata, mivel szedése hosszútávon függőséget okozhat.

Szükség esetén pszichiáterhez küldi Önt.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.