Jelenlegi hely

Hirdetés

8 tipp, ami leviszi a vérnyomást

Ha 120-as vérnyomást mutat a mérő, kisebb az esélye veseelégtelenség és szívproblémák kialakulására. Azonban általában csak azzal a beteggel foglalkoznak, akinek már 140 fölött van ez az érték. Hogy csökkentsék a vérnyomásukat azok, akiknek 120-140 között szokott lenni?

Egy újabb kutatás bebizonyította, hogy ha már a 120-at meghaladta, de még nem szárnyalta túl a 140-es értéket a vérnyomás, akkor is csökkenteni kell - ezzel meg lehet előzni súlyos betegségek kialakulását.

Ha sikerült redukálni, kisebb az esélye a szívrohamnak, stroke-nak, sőt a halálozások aránya is csökken.

Íme a tippek, hogyan lehet levinni a vérnyomást:

Gyógyítás

Sokan használnak olyan gyógyszert, amivel 140 körül tudják tartani a vérnyomásukat. Néhányan még Maratont is futnak, egészségesen élnek, de egyszerűen nem tudják a normális értékhez közel vinni a vérnyomásukat, mivel valószínleg genetikalilag kódolt bennük a magas vérnyomás.

Ebbe a típusba tartozóknak sajnos muszáj szedniük vérnyomáscsökkentőket. A legismertebbek az úg ynevezett "ABCDs". Ez a kifejezés az ACE-,béta-,kálcium csatorna blokkolókat és diuretikumokat - magyarul vizelethajtókat- tartalmazza. Általában, hogyha valakinek több gyógyszer szükséges, mindegyikből szed egyet.

Az ABCDs megoldásnak vannak azonban árnyoldalai is: dehidratáció, fejfájás, gyengeség - a magas vérnyomásban szenvedők többsége ezt még tudja tolerálni. Közepes adagnyi ebből a gyógyszerből 10 ponttal lejjebb tudja vinni a vérnyomást.

Meg kell szabadulni a kilóktól

Ha elkezdünk dolgozni azon, hogy lefaragjuk magunkról a kilókat, majdnem annyira hatékony, mint a gyógyszeres megoldás. 4,5 - 11 ponttal is lejjebb tudja vinni a vérnyomás értékét. Természetesen ebben a mai rohanó világban  nehéz megszabadulni tőlük, de érdemes odafigyelni erre.


Vérnyomásunk megfelelő életmóddal is csökkenthető.
 

Sportolni

A súlycsökkentés mellett ez a leghatékonyabb módszer a vérnyomás helyreállítására. Rugalmassá teszi az artériákat, amik aztán jobban tágulnak, ez pedig természetéből fogva magával vonzza azt, hogy csökkeni fog a vérnyomás. Ha valaki rendszeresen sportol, akkor akár 5 ponttal is csökkenhet a vérnyomása.

Az is elég, ha csak hétvégente tornázik az ember. A lényeg az, hogy 1-2-szer rendszeresen sportoljunk - ez nem csak a testet, de a szellemet is éppen tartja.

A sófogyasztás visszaszorítása

sóadag csökkentése talán a legfontosabb alapelv, amit be kell tartani. Sokunk 9-12 gramm sót visz be naponta, de az ajánlott mennyiség valójában 3-4 gramm közé tehető.  Hogyha a sófogyasztásunkat visszaszorítjuk, akkor több mint 6 ponttal csökkenhet a vérnyomásunk.

De ez csak azoknál "működik", akik valóban 9-12 gram körül viszik be a sómennyiséget. Hogyha amúgy is ritkán használja a sót, akkor nem fog tovább csökkenni a vérnyomása. Próbálja ki, hogy 4-5 napra lecsökkenti a megszokott sóadagját a felére, és mérje meg a vérnyomását. Hogyha megváltozott, akkor jó úton jár!

Zöldség és gyümölcs fogyasztása

Hogyha a sócsökkentés nem vált be, egész diéták garamadájával lehet találkozni, amiket a magas vérnyomásban szenvedőknek gyártottak. Most bemutatunk egyet a legjobbak közül. A Dash diéta gyümölcsöket, zöldségeket, rostban gazdag de nátriumszegény ételeket tartalmaz. 3 ponttal többet képes csökkenteni a vérnyomáson, mint egy normális diéta.

A DASH diéta hátulütője, hogy magas szénhidrát tartalmú ételeket foglal magába, ami pedig megnehezíti azt, hogy valaki fogyni tudjon. Hogyha a kilóktól is szabadulni akar a diéta alatt, akkor Zone diétát vagy South Beach diétát kell kipróbálni, amiben sok a zsír és a protein, és talán könnyebb is betartani 6 hónapon keresztül.


Rostban gazdag ételeket érdemes előnyben részesíteni.

Rágcsa és csoki

Nem minden finomság káros a vérnyomásnak. Kutatások azt bizonyítják, hogy akik fekete csokoládét fogyasztanak alacsonyabb a vérnyomásuk 2 ponttal, mint azoké, akik nem. Az antioxidáns és a flavanol tartalom segíti tágítani az artériákat. Persze ez a vérnyomáscsökkentő módszer nem annyira hatékony, mint mondjuk a rendszeres mozgás.

Ne igyon sokat

Vége az esti tivornyáknak. Az alkohol fogyasztásának a visszaszorítása 4 ponttal tudja csökkenteni a vérnyomását azoknak, akik 30-60 ital között fogyasztanak hetente. A nőknek egy pohár alkoholt szabad inniuk, a férfiaknak kettőt.

Meditáció

Nem nagy meglepetés, hogy a meditáció segít a fókuszálásban és stresszcsökkentő hatása van - de még a vérnyomást is tudja redukálni! Egy kutatásban vizsgálták, hogy egy rövid mantra 5 ponttal tudja csökkenteni a vérnyomást azokhoz képest, akik nem meditálnak.

Ezekkel a fűszerekkel lehet helyettesíteni a sót! Kattintson tovább a részletekért!

A jóga, transzcendens meditáció és egyéb relaxációs technikák is működnek, hogyha rendszeresen végzik. De képesek vagyunk rá? Magunkért meg kell tenni!

Forrás: CNN