Jelenlegi hely

Hirdetés!

Ez a védjegy minősíti a magánegészségügyi szolgáltatókat

Új szakmai védjegy kínál eligazodást a betegeknek, hogy megbízható magánszolgáltatót válasszanak 

Hirdetés

Az Affidea és Rózsakert Medical Center elsőként szerezte meg a transzparens, jogkövető és etikus magánegészségügyi szolgáltatók számára létrehozott iparági minősítést. A „Minősített Magánegészségügyi Szolgáltató” védjegyet és a védjegyzéshez szükséges tanúsítási folyamatot a legnagyobb hazai privát egészségügyi vállalkozásokat tömörítő érdekvédelmi szervezet, a Primus Egyesület szakmai iránymutatásával egy négytagú minősítői konzorcium és egy mystery shopping szolgáltató alakította ki. A független szakmai auditorok által végzett szigorú tanúsítási folyamatot elsőként az egyesület 12 alapító tagjánál folytatják le, 2019 közepéig, ezután bármely szolgáltató kérheti. A Primus rámutatott: a védjegy használata jelentős versenyelőnyt nyújt az évi 300 milliárd forintos – rendkívül heterogén színvonalú – hazai magánegészségügyi piacon működő minőségi szolgáltatóknak.

Két meghatározó hazai magánegészségügyi szolgáltató – az Affidea Diagnosztika és Rózsakert Medical Center (RMC) – elsőként teljesítette a szakmai védjegy megszerzéséhez szükséges kritériumokat, és a mai naptól 12 hónapon keresztül használhatja a védjegyhez kapcsolódó „Minősített Magánegészségügyi Szolgáltató” megkülönböztető minősítést – jelentette be a kezdeményezést elindító Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesülete. Magyarországon ez az első eset, hogy magánegészségügyi iparág szereplői – saját elhatározásból – független szakmai alapokon nyugvó komplex auditnak vetik alá magukat.

Minőstett magánegészségügyi szolgáltatók: a védjegy

„A hosszas – több mint egy évet felölelő – szakmai előkészítő munkával kidolgozott rendszer részletes audithoz és köti a védjegy megszerzését. Nem egy marketingcélú szimbólum bevezetéséről van szó: a független auditorok által végzett munka eredménye olyan tanúsítvány, amely mögött valós teljesítmény és szigorú szakmai elvárások állnak. Ezért is kezdtük a munkát magunkon” – mondta el Leitner György, a Primus Egyesület elnöke, az Affidea vezérigazgatója.

A hazai privát egészségügyi szektor 12 meghatározó szolgáltatója által tavaly létrehozott Primus Egyesület célja, hogy a minőségi szolgáltatók helyzetbe hozásával segítse a pácienseket a betegközpontú és jogkövetően működő magánegészségügyi intézmények kiválasztásában.

„A Rózsakert elsőként jelentkezett az auditra, mivel hiánypótlónak tartjuk a független minőségbiztosítási rendszert – hangsúlyozta dr. Csermely Gyula, az RMC igazgatója, magzati ultrahang-specialista, nőgyógyász. – A minőségi egészségügyi ellátás számos összetevőből áll: a szakmai és operatív minőségbiztosítás mellett fontos a jogszerű működés, az ügyfélélmény biztosítása, a jó munkakörülmények, valamint a kollégák megbecsülése. Ezeket tartjuk szem előtt a saját intézményünkkel kapcsolatban, de kötelességünk és felelősségünk a magánegészségügyi piac egészének fejlődésében is aktív szerepet vállalni.” 

A Primus Egyesült tagjainak auditálása után a privát szolgáltatók méretüktől függetlenül kérhetik a tanúsítási eljárást, hiszen az auditot nem kötötték sem árbevételhez, sem egyéb gazdálkodási kritériumhoz. Az auditálás ára méretfüggő: a szolgáltató által kínált egészségügyi ellátás komplexitása és a telephelyek száma határozza meg. Százezer forintnál kezdődik, de elérheti az egymillió forintot is.

„A Rózsakert Medical Center és az Affidea után az utolsó negyedévben két újabb tagnál, a Duna Medical Centernél és a Premed Pharmánál kezdődik el az audit, és a tervek szerint 2019 közepére mind a 12 Primus-tagnál befejeződik a folyamat. De itt nem állunk meg: az iparági minőségbiztosítást jelentő védjegy minden hazai magánegészségügyi szolgáltató számára elérhető lesz. Azaz nemcsak a legnagyobb piaci szereplők, de akár a kritériumoknak megfelelő mikroszolgáltatók is részt vehetnek a tanúsítási folyamatban, és élvezhetik a védjegy nyújtotta előnyöket” – tette hozzá a Primus Egyesület elnöke.

A privát szolgáltatók szakmai elismertségének növelése mellett leginkább a betegek profitálnak majd abból, hogy megbízható helyre fordulhatnak egészségügyi problémájukkal. Betegbiztonsági szempontból komoly gond ugyanis, hogy nem minden szolgáltató ad számlát az ellátásról, pedig ennek hiányában a betegnek nincs a kezében semmi egy-egy kezelés után. Emiatt sérülnek a betegjogok, nem érvényesíthetők a garanciák, probléma esetén a későbbiekben nehéz számon kérni a szolgáltatót.

A védjegyminősítési folyamatról

A tanúsítási folyamat szigorú, de tulajdonképpen elemi feltételeket támaszt: nem szerezheti meg a védjegyet az a vállalkozás, ahol a próbavásárláskor elmulasztanak számlát adni, vagy hálapénzt fogadnak el. További kizáró ok a szükséges engedélyek hiánya, a feketén foglalkoztatott munkaerő, továbbá az is, ha a szolgáltatónak nincsen felelősségbiztosítása.

Az összetett minősítési folyamat kialakítása az auditoroknak is komoly kihívást jelentett. Mivel az országban korlátozott számú egészségügyi auditor dolgozik, négy tanúsító vállalat konzorciális formában vállalta ezt a speciális feladatot. A DNV Business Assurance Magyarország Kft., az SGS Hungária Kft., a DEKRA Certification Kft. és az ÉMI-TÜV SÜD Kft. közösen biztosítja a vállalati auditokat.

Az előre be nem jelentett próbavásárlásokat a Mystery Visit Piackutató és Tanácsadó Kft. végzi mintegy évtizedes tapasztalattal és rendszeresen képzett próbavásárlói csapatával. A folyamatot felvállaló egészségügyi szolgáltatók minden olyan részlegén, telephelyén próbavásárlást végeznek majd, ahol éves átlagban naponta legalább 10 beteget látnak el.

Az audit kritériumait az Egyesület Védjegyszabályzatához elkészített Módszertani Kézikönyv tartalmazza. Az auditok és a próbavásárlások során három területet – a legális, fehérített működésen kívül a betegbiztonság és a minőségi ellátás megvalósulását – vizsgálják részletesen.

A védjegy megszerzéséhez mind az auditor, mind a próbavásárló pozitív minősítése szükséges, de a végső szót minden esetben a Tanúsítási Bizottság mondja ki. A bizottságban minden egészségügyi szakágazat képviselteti magát, ők ítélik oda a védjegyet, és védjegyhasználati szerződést kötnek azokkal a szolgáltatókkal, amelyek teljesítik a feltételeket. A minősítés csupán egy évre szól, amelyet a jogosultaknak évente meg kell újítaniuk új eljárás keretében. Ez garantálja, hogy a védjegy mindig a tartósan magas színvonalú, megbízható és kiszámítható ellátást jelentse.

A magánegészségügy 300 milliárdos üzlet 

Minderre azért is szükséges, mert az elmúlt években látványosan nőtt az igény a rövidebb várakozási időt és magas színvonalú ellátást kínáló privát szolgáltatók iránt. Ezt az is jelzi, hogy a gyógyulásra fordított kiadások egyharmadát a lakosság ma már saját zsebből fizeti. A felmérések szerint tavaly már a magyarok több mint 60%-a keresett fel magánegészségügyi szolgáltatót.

„A hazai magánegészségügyi piac évek óta töretlenül növekszik, miközben a háztartások is egyre többet költenek egészségügyi kiadásokra, éves szinten az összeg már eléri az 1000 milliárd forintot. Folytatódni látszik az elmúlt időszakot jellemző évi 4-5%-os bővülési trend is – mutatott rá Leitner György.  "A Primus felmérése szerint a magánszolgáltatók ebből évente 300 milliárd forintos forgalmat generálnak, ennek azonban egyharmada, azaz 100 milliárd forint szürkeforgalomnak tekinthető.”

Az egészségügyi magánszolgáltatóknak csatlakozniuk kell az EESZT-hez - kattintson tovább!

A páciensek, a szolgáltatók és az állami költségvetés számára is fontos, hogy a betegek egyre nagyobb arányban az átlátható módon működő, betegközpontú intézményeket vegyék igénybe, ha privát szolgáltatóhoz fordulnak. Erre ígér garanciát a „Minősített Magánegészségügyi Szolgáltató” védjegy.



Hirdetés