2012. május 25. péntek, Orbán napja van
Nyitólap  >  Egészségtár  >  Táplálkozás
Továbbküldés
Tartalom címe: A kevesebb étel fiatalon tarthat!

    A kevesebb étel fiatalon tarthat!

    Kevés étel, fiatalabb agy? A mértéktelen étkezés öregíti az agyat, míg a kevesebb étel bekapcsol egy molekulát, mely elősegíti az agyszövet fiatalon tartását – állítják a Római Katolikus Egyetem munkatársai.

    A kevesebb étel fiatalon tarthat!
    Az olasz kutatók által kísérleti egerekben leírt jelenség kulcsa a CREB1 nevű molekula, melyet a kalória-megvonás aktivál. A CREB1 számos génre hatással van, melyek az agyműködésben, és a hosszantartó működés megőrzésében töltenek be alapvető szerepet. Giovambattista Pani és munkatársai bíznak benne, hogy a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban közölt felfedezés a jövőben új gyógyszerek alapja lehet, melyek az agyra előnyös hatást gyakorolnak.

    A kísérlet folyamán alkalmazott kalóriamegvonás azt jelentette, hogy az állatok csak a normál fogyasztás 70 százalékát vehették magukhoz. Ezen egyedekben nem jelentkezett elhízás, nem alakult ki cukorbetegség, ugyanakkor kognitív teljesítményük, és memóriájuk javult, továbbá kevésbé agresszíven viselkedtek. Ráadásul az Alzheimer-kór aránya is alacsonyabb volt, a tünetek pedig kevésbé bizonyultak súlyosnak, mint a túletetett állatok esetén.

    Sok tanulmány bizonyította már, hogy az elhízás rosszat tesz az agynak, mert korai öregedést okoz, és elősegíti az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kialakulását. Ezzel szemben a kalóriaszegény étrend fiatalon tartja az agyat. Mindazonáltal a jelenség pontos molekuláris mechanizmusa idáig nem volt ismert.

    A jelenségben érintett CREB1-et a kalóriamegvonás aktiválja, melynek működéséről régóta ismert, hogy a memóriaszerveződésben, a tanulás folyamatában, és a koncentrálásban alapvető. A drámai aktiválás akár egy alkalommal történő kalóriabevitel-csökkentéssel elérhető.

    Ugyanakkor a CREB1 alapvetőnek bizonyult kalóriaszegény étrend mellett az agy munkára fogásának. Azok a genetikailag módosított egyedek, akikből hiányzott a működő CREB1, szellemi teljesítmény szempontjából pontosan ugyanazokat a tüneteket mutatták, mint a túletetett, vagy az idősebb állatok.

     
    Megjelent: 2011. december 28.
    Forrás: Medipress
    Legutóbb frissítve: 2012. január 17.