Jelenlegi hely

Hirdetés

Itt a szilvaszezon! Ezért leszünk egészségesebbek a szilvától

Nehéz elképzelni a kora őszt szilva nélkül: ehetjük magában, süthetjük süteménybe, készíthetünk belőle levest, a sűrű, utánozhatatlan ízű szilvalekvárról vagy a pálinkáról ne is beszéljünk. A szilva, illetve az aszalt szilva azonban az egészségünkre is nagyszerű hatással van.

Hirdetés

A szilva kalóriatartalma viszonylag alacsony, viszont a tápanyagtartalma igen magas, többek között például A-, C-, B-, K-vitaminokat, káliumot, rezet, mangánt, foszfort és magnéziumot is tartalmaz. Az aszalt szilva tápanyag-összetétele egy kicsit más, mint a friss szilváé, például több kalóriát, szénhidrátot és rostot tartalmaz, emellett pedig B-vitaminokban is némileg gazdagabb. 

A szilva az emésztés segítője

Ha a szilva egészségügyi hatásairól beszélünk, az emésztésünkre gyakorolt jótékony hatása az, ami a legtöbb embernek elsőre eszébe jut. A szilva, az aszalt szilva és a szilvalé egyaránt jól ismert székrekedés elleni szer. Ez a tulajdonságuk főként a bennük található rostoknak köszönhető: a rostok segítenek megnövelni a széklet térfogatát, serkentik a bélmozgásokat, így a salakanyagok gyorsabban, könnyebben távozhatnak a szervezetünkből. Az aszalt szilvában, illetve a szilvalében emellett úgynevezett szorbitol is található: ez a cukoralkohol természetes hashajtó. A szakemberek szerint a szilva és az aszalt szilva az egyik legjobb természetes székrekedés elleni szer, például a psylliummal (útifű maghéjjal) összehasonlítva. Egy kutatásból például kiderült, hogy akik naponta 50 gramm aszalt szilvát ettek, három hét elteltével jobb, kiegyensúlyozottabb emésztésről számoltak be, mint akik psylliumot használtak székrekedés ellen. Fontos azonban tudni, hogy a túl sok aszalt szilva egyszerre hasmenést és hasi görcsöket is okozhat!

Antioxidánsokban gazdag 

A szilva, illetve az aszalt szilva gazdag úgynevezett polifenolokban, antioxidánsokban, vagyis olyan anyagokban, melyek védik a sejtjeinket az oxidatív stressz okozta károsodásoktól, és jó néhány súlyos betegség rizikóját csökkentik. A szilvában található fitonutriensek jótékonyan hatnak a szívre és a vérerekre, enyhítik a gyulladásokat, így a tüdő- és ízületi problémák ellen is hatásosak.

Kutatások szerint a szilva rendszeres fogyasztása csökkenti a csontritkulás kialakulásának rizikóját, sőt a már kialakult mozgásszervi problémákat is képes „visszafordítani”. Gyulladáscsökkentő hatásai pedig az ízületek működését segítik. 

Ez a 6 probiotikum törzs teszi rendbe az emésztést - kattintson tovább!

Azoknak is érdemes rendszeresen szilvát enni, akinek magas a vérnyomása vagy a koleszterinszintje. A naponta fogyasztott friss vagy aszalt szilva, esetleg szilvalé egyaránt képes ezeket az értékeket normalizálni, ezzel pedig hozzájárulni a szív- és érrendszeri betegségek, pl. az érszűkület, a szívroham vagy az agyvérzés megelőzéséhez.



Hirdetés