Jelenlegi hely

Hirdetés

Banán: mennyi kalcium van benne?

Tévhitek és tények egy közkedvelt gyümölcsről: összeszedtük, valóban mennyi tápanyag és vitamin található a banánban. Hízáshoz például tökéletes!

Hirdetés

A téli hónapokban gyümölcsökből és zöldségfélékből is kisebb a választék szervezetünk vitamin és ásványi anyagellátására, ajánlatos gyakrabban enni ebből a gyümölcsből. Értékes tápanyagtartalmát aminosavak, keményítő, vitaminok, ásványi anyagok és egészségvédő növényi vegyületet (flavonoidok) biztosítják.

A banán energiatartalma magas (89-95 kcal/100g)

Nehezebb fizikai mozgás után, valamint hízókúra, roborálás esetén kiváló forrás az elvesztett energia pótlására.

A banán szénhidráttartalma nagy (22,8-24,2g/100g)

Viszont előnyös összetételű, az érett gyümölcsben egy része keményítő formában van jelen (530-600mg/100g keményítő). Ennek köszönhető, hogy glikémiás indexe közepes (GI: 50-70%), nem emeli nagyon gyorsan a vércukorszintet. Cukorbetegek is betervezhetik étrendjükbe önállóan, alkalmanként kb. 5dkg-ot, vagy diétás desszertek alkotórészeként. Szénhidráttartalmát be kell számítani a napi engedélyezett mennyiségbe (pár évtizeddel ezelőtt cukorbetegségben a tiltott gyümölcsök közé tartozott).

A banán fehérjetartalma 1,3g/100g

Melyben a triptofán nevű esszenciális aminosav nagyobb mennyiségben van jelen. A szervezetben a triptofánból két enzim részvételével egy rövid metabolizációs folyamat során szerotonin nevű vegyület, „boldogság hormon” jön létre. Napi egy banán a gyógyszeres kezelés mellett jó hatású lehet depresszióra hajlamosaknak és csökkentheti a menstruáció előtti tüneteket erősségét.

Élelmi rostjai segítenek a székrekedés megelőzésében és kezelésében. Hasmenéses betegségekben a banán tisztítja a bélfalat.

Vitamintartalma közül ki kell emelni a B-vitamin csoport tagjait, kisebb mennyiségben karotin, A-, E-, és C-vitaminforrás. A benne lévő B6-vitamin csökkentheti a szédüléses panaszokat, a B1-vitamin nyugtatja az idegrendszert, különösen az alkoholt fogyasztóknál. Antioxidáns hatású vitaminjai (A-, E-, C-vitamin) erősítik az immunrendszert és megkötik a szervezetben felhalmozódott káros szabadgyököket.

A banánba található ásványi anyagok

Kiemelkedően magas a kálium tartalma (350-400mg/100g), mely, a benne lévő magnéziummal és kevés kalciummal együtt az elsődleges magas vérnyomás kezelésében játszik szerepet, de nem helyettesíti a gyógyszeres kezelést. Káliumürítő vizelethajtó gyógyszer alkalmazásakor hozzájárul a káliumpótláshoz.

A nagy káliumtartalom miatt krónikus veseelégtelenségben szenvedőknek nem javasolt a banán fogyasztása. A benne lévő magnézium csökkenti az izom görcsöket és segíti a szívizom karbantartását. Ezen kívül meg kell említeni kisebb mennyiségű kalcium, mangán, szelén, króm és vastartalmát. A banán szerepet játszik a szervezet lúgosításában, tehát a megfelelő sav-bázis egyensúly fenntartásában is.

Tény - a banán önmagában nem kiemelkedő kalciumforrás

A napi kalciumszükséglet gyermek és serdülőkorban: 1000-1200mg, felnőttkorban: 800-1000mg.

Magyar tápanyagtáblázat adata, 100g banán kalciumtartalma: 10mg/100g, angol forrásban: 5mg/100g, német tápanyagtáblázatban: 8mg/100g. A banán általában 5-10mg/100g kalciumot tartalmaz. Egy közepes banán kb. 118g, mely 6-12mg-nyi kalciumforrás.

Kalcium fő forrásai: tej és tejtermékek, tojás, száraz hüvelyesek, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonafélék, paraj, sóska.

Segíti a teherbeesést a smootie? Kiderül!

Mi a tévhit eredete?

Több évtizeddel ezelőtt egy kiadványban gépelési, vagy nyomdai hiba folytán 110mg/100g kalcium tartalom látott napvilágot. A köztudatban ez az érték a mai napig igen elterjed és fenn is maradt.

Találkozhatunk vele különböző kiadványokban, szórólapokon, de internetes portálokon még 140mg/100g téves értékkel is.

Nógrádi Katalin dietetikus

Források: Rodler Imre Kalória- és tápanyagtáblázat; Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2008
USDA
 ; http://obstundgemuse.de/; Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) Ásványi anyagok a táplálkozásban

 



Hirdetés