Hirdetés

Megfázás, influenza: mit együnk, igyunk és mit kerüljünk?

#influenza #Megfázás #megfázás ellen #influenza tünetei
2018.12.26.
Hirdetés

A nátha, megfázás és influenza gyakran jár együtt étvágytalansággal, ám mégis célszerűbb, ha megpróbálunk legyűrni néhány falatot. A gyógyuláshoz ugyanis fontos az energia és a vitaminok, ásványi anyagok pótlása is.

Hirdetés

Természetesen, nem kell hatalmas mennyiségeket elfogyasztani (erre valószínűleg nem is nagyon lennénk képesek)! Arra is érdemes ügyelni, hogy néhány felső légúti fertőzés hányingerrel, hányással vagy hasmenéssel is együtt járhat. A legjobb, ha kisebb mennyiségeket eszünk, naponta többször, és előnyben részesítjük az emésztést kímélő fogásokat.

Fontos a sok folyadék

Az egyik legelső tanács, melyet betegen kapunk, hogy igyunk sok folyadékot, például vizet vagy teát. De tényleg segítheti a gyógyulásunkat, ha eleget iszunk? A szakemberek szerint igen! Egyrészt, betegen – főleg, ha hánytunk vagy hasmenésünk volt, esetleg lázasak voltunk és megizzadtunk – több folyadékot veszítünk, és megnő a kiszáradás veszélye is. Szerepet játszhat ebben az is, hogy kevesebbet eszünk, így az ételeinkből is kevesebb folyadék jut a szervezetünkbe. A kiszáradás a kisgyermekekre vagy az idősebb korosztály tagjaira jelentheti a legnagyobb veszélyt, pont azokra, akiknél könnyebben alakulnak ki a betegségek szövődményei is.

Az elegendő folyadék emellett a nyálkahártya működésére is hatással van. Télen (amikor a leggyakoribbak ezek a betegségek) általában szárazabb a levegő, így annak az esélye is nagyobb, hogy a nyálkahártya könnyebben kiszárad, irritálttá válik, ez pedig további kellemetlenségeket okoz. Előfordulhat például a kisgyerekeknél, hogy a sűrű, száraz váladék és a kiszáradó nyálkahártya irritálja a gyerek orrát, aki ezért piszkálni kezdi azt, melynek következménye a nyálkahártya sérülése és orrvérzéslehet (nem is beszélve arról, hogy az apró sérüléseken keresztül könnyebben a szervezetbe kerülnek a kórokozók). Ha elég folyadékot iszunk, a szervezetünk több váladékot képes termelni, így könnyebben meg is szabadulhatunk tőle! Ez pedig csökkenti például a felülfertőződés rizikóját is.

Mit együnk betegen?

Húslevest vagy zöldséglevest. A testet-lelket átmelegítő húsleves nem véletlenül nagyanyáink kedvenc gyógyító étele: egyrészt segít pótolni a folyadékot, általában könnyen emészthető, a forró leves segít feloldani a letapadt váladékot és a torokfájást is enyhíti, másrészt tápanyagokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és fehérjében is gazdag. Még tovább fokozhatjuk a leves gyógyító hatását, ha fokhagymával, gyömbérrel, kurkumával ízesítjük.

Citrusgyümölcsöket vagy kivit. A C-vitaminnak fontos szerepe van a fertőző betegségek elleni küzdelemben (annak ellenére, hogy nincs tudományos bizonyíték arra, hogy önmagában „gyógyítaná” a megfázást vagy meggyorsítaná a gyógyulást.

Banánt és zabkását. Vitaminokban, ásványi anyagokban gazdagok, táplálóak, könnyen emészthetőek és kellemes ízük miatt még akkor is szívesen ehetjük, ha semmi mást nem kívánunk. A banán és a zabpehely egyaránt segíthet rendbe tenni a háborgó gyomrot!

Savanyú káposztát vagy joghurtot. A tejtermékekkel kapcsolatban eltérőek az ajánlások, van, aki szerint csak tovább fokozzák a váladéktermelődést, így tovább ronthatnak az állapotunkon. Ugyanakkor a joghurtban, a savanyú káposztában vagy más fermentált ételekben olyan jótékony hatású baktériumokat találunk, amelyek segítenek helyreállítani a bélflóra egészségét és az immunrendszerünkre is pozitívan hatnak. A savanyú káposzta emellett C-vitaminban is gazdag.

Fűszeres ételeket. Ha már kifelé tartunk a betegségből vagy nem érzékeny a gyomrunk, a csípős és fűszeres ételek segíthetnek megszabadulni a felgyülemlett váladéktól és kitisztítani a bedugult orrot! A gyömbér, a paprika, a cayenne-i bors, a fokhagyma ráadásul olyan hatóanyagokat is tartalmaz, amelyek támogatják a szervezetünket a kórokozók elleni küzdelemben.

Milyen ételeket kerüljünk?

A magas zsír- és cukortartalmú ételeket egyrészt nehezebb megemészteni, másrészt a cukor az immunrendszerünk működését is negatívan befolyásolja, vagyis a cukros ételek fogyasztása esetén a szervezetünk nehezebben veszi fel a harcot a kórokozókkal szemben. Az alkohol és a magas koffeintartalmú italok növelik a kiszáradás rizikóját – az energiaitalok pedig nemcsak koffeinben, de cukorban is gazdagok!

Forrás: egeszsegkalauz.hu
Hirdetés