A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

A középkorú férfiakat is veszélyezteti a csontritkulás

#csontritkulás #csontsűrűség #csontritkulás ellen #férfi betegségek
2019.06.11.
Hirdetés

A csontritkulást tipikusan női betegségnek tartjuk, azonban a férfiakat is érintheti, ráadásul, sokkal nagyobb mértékben, mint ahogyan azt eddig hittük.

Hirdetés

Egy nemrég publikált kutatás eredményeiből kiderült, hogy a nők és a férfiak nagyjából azonos mértékben érintettek lehetnek az alacsonyabb csontdenzitásban, pontosabban az oszteopéniában, a csontsűrűség csökkenésében, melyet a legtöbb szakember az oszteoporózist megelőző állapotnak tart.

Új eredmények: a férfiakat is érinti a csontritkulás

A kutatásba 173, 35 és 50 év közötti felnőttet vontak be: a férfiak 26, míg a nők 28 százalékának volt alacsonyabb a csontdenzitása a csípőjében. A csontritkulás egyértelműen gyakoribb a nők körében, a 65 év feletti hölgyek mintegy negyede érintett ebben a betegségben, míg a hasonló korú férfiaknál ez az arány csak 5 százalék. A mostani kutatás azonban azt bizonyíthatja, hogy a csontritkulás enyhébb formái sokkal gyakrabban érintik a férfiakat, mint az eddig hittük.

Tehetünk a csontritkulás ellen Forrás: Shutterstock

Bár mindenképpen további vizsgálatokra van szükség, a mostani kutatás rávilágít arra, hogy a csontsűrűség csökkenése nemcsak a nőket érintheti, és a férfiaknak legalább annyira oda kell figyelnie erre a lehetséges problémára. A férfiaknál azonban később alakul ki ez a betegség, egyrészt, mert a csontjaik valamivel nagyobbak, mint a nők csontjai, másrészt, mert nem érintik őket a menopauza idején bekövetkező (viszonylag gyors) hormonális változások. Ugyanakkor a tesztoszteronszintjük lassan bár, de folyamatosan csökken, és ez fokozhatja a csontsűrűség csökkenését. Az alkoholfogyasztás is rizikótényezőnek számít.

Hogyan előzhetik meg a férfiak a csontritkulást?

A szakemberek szerint a férfiaknak is érdemes megtenni bizonyos lépéseket azért, hogy a csontjaik egészségét minél tovább megőrizhessék. Segíthet a csontdenzitás szinten tartásában például a kalciumban és D-vitaminban gazdag étrend, valamint a rendszeres sportolás - a legjobb gyakorlatoknak a sétálást és kocogást, illetve a táncot tartják.

Ezek a csontritkulás rizikótényezői

Emellett érdemes csontdenzitás-mérésen is részt venni, különösen a 70 év felettieknél, illetve azoknál, akik 50 éves koruk után szenvedtek csonttörést, vagy legalább 3 centimétert veszítettek a korábbi magasságukból.

A kutatás eredményeiről a Journal of the American Osteopathic Association című szakmai lapban számoltak be.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.