Hirdetés
Szponzorált tartalom

A jó kávétól tényleg tovább élünk?

#kávé #depresszió #Alzheimer-kór #fogyás
2019.09.30.
Hirdetés

A kávéról magas koffeintartalma miatt sokáig úgy tartották, hogy alapvetően, főleg nagyobb mennyiségben fogyasztva egészségtelen ital. Mára azonban kiderült, nem csak hogy nem egészségtelen, hanem kifejezetten jó hatással van az idegrendszerre, az agyműködésre, de még a hangulatra is.

Hirdetés

Van, aki csak az íze miatt issza, van, aki el sem tudná kezdeni a napot egy csésze forró kávé nélkül, mások viszont úgy gondolják, a kávé nem egészséges, ezért nem fogyasztják. Ez utóbbi feltételezést viszont sorra cáfolják az utóbbi években megjelent kutatási eredmények, amelyek szerint a kávé nagyon is egészséges. Nézzünk néhány példát a kávé pozitív hatásaira!

Számos hasznos tápanyagot tartalmaz

A kávé jelentős mennyiségben tartalmaz magnéziumot és káliumot, de van benne B5-vitamin is. Sőt két csésze kávé a napi B2-vitaminszükséglet közel negyedét fedezheti. A kávéban ezen kívül megtalálhatóak az antioxidáns tulajdonságú polifenolok, amelyek a rákos betegségek ellen védenek.

Segíti az egészséges agyműködést és a hosszú távú memóriát 

A kávéban található koffein egy stimuláns, így nem csoda, ha az agyműködést is befolyásolja. A kávé hatása alatt csökken a reakcióidő, nő az éberség, könnyebb koncentrálni, vagyis egyszerűen jobban fog az agyunk. Egyes tanulmányok szerint a kávéfogyasztás a hosszú távú memóriára is kedvező hatással van. 

Csökkenti a Parkinson- és az Alzheimer-kór kockázatát

A torontói Krembil Kutatóintézet munkatársai háromféle kávé hatásait vizsgálták az agyműködésre. Már a kutatás kezdetén egyértelmű volt, hogy nem a koffeinnek köszönhető a betegségvédő hatás, mivel a koffeinmentes kávét fogyasztóknál ez ugyanúgy jelentkezett. Kiderült, hogy a pörkölés során keletkező fenil-indén molekulák gátolják a a béta-amiloid és a tau-fehérje felhalmozódását - közölte Ross Mancini gyógyszerkémikus. Ez a két fehérjefragmens mind a Parkinson, mind az Alzheimer-kórnál megjelenik. Az eredmények alapján tehát minél sötétebb pörkölésű egy kávé, annál jobban véd ezek ellen a betegségek ellen. 

Csökkenti a depresszió kialakulásának esélyét

A kávé nem csak élénkít, hanem jókedvre is derít - sokan érzik így, de most már tudományos bizonyíték is van rá. Michael Lucas, a Harvard Egyetem kutatója munkatársaival 50 ezer amerikai ápolónő kávéfogyasztási szokásait és lelki egészségét vizsgálta egy évtizeden keresztül. Az adatok elemzéséből és összehasonlításából az derült ki, hogy azoknak a nőknek, akik legfeljebb napi egy kávét ittak 15 százalékkal nagyobb volt az esélye arra, hogy depresszió alakul ki náluk, mint azoknak, akik napi két-három koffeines kávét ittak. Húsz százalékkal csökkent a depresszió kockázata azoknál, akik napi négy kávét, 550 milligramm koffeint fogyasztottak.

Segít a diabétesz megelőzésében

A témában több kutatást is végeztek, melyek közül említést érdemel az, amelyik Frank Hu, a Harvard Egyetem munkatársának vezetésével zajlott négy éven át. Az eredmények alapján a napi másfél csészével növelt kávéfogyasztás a 2-es típusú cukorbetegség valószínűségét 11%-kal csökkentette. Egy másik, 2009-ben az Archive of Internal Medicine című lapban megjelent tanulmány szerint minden naponta elfogyasztott csésze kávé 7%-kal mérsékli a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. 

A kávé a cukorbetegség megelőzésében is segíthet Forrás: egeszsegkalauz.hu

Egyes rákos megbetegedések kockázatát csökkenti

A kávéban jelenlévő polifenolok egyértelműen mérséklik bizonyos rákos betegségek kockázatát. Ezek az antioxidánsok a száj-, méh- és a prosztatarák megelőzésében is segítenek, sőt az agydaganatok kifejlődését is akadályozzák. Egyes kutatások szerint azoknál a nőknél, akik legkevesebb három csésze kávét isznak naponta, 49%-kal csökken az emlőrák megismétlődésének, és 19%-kal az endometrális rák kialakulásának kockázata. 

Egy Izraelben folytatott kutatás során 8500 fő kávéfogyasztási szokásait követték, azt vizsgálva, hogy van-e összefüggés a kávézás és a vastagbélrák között. Az eredmények alapján a kolorektális rák esélye 30%-kal alacsonyabb volt azok esetében, akik fogyasztottak kávét - közölte Stephanie Stenzel, a Dél-Kaliforniai Egyetem kutatója. Ráadásul minél több kávét ivott valaki, annál alacsonyabb volt a betegség kialakulásának valószínűsége. 

A fogyásban is segíthet

A kávé egyik összetevője, a klorogénsav lassítja a szénhidrát felszívódását, így csökkentve a súlytöbblet felhalmozásának hatékonyságát. Azáltal pedig, hogy a koffein közvetlenül az idegrendszerre hat, fokozott zsírégetésre ösztönzi a szervezetet. Emellett a koffeinnek van egy fizikai teljesítményt fokozó hatása (nem véletlen, hogy bizonyos mennyiség felett hivatalosan is doppingszernek minősül). Ha azonban nem vagyunk hivatásos sportolók, ezt kihasználhatjuk, és egy-egy edzés alkalmával a kávé hatására több kalóriát égethetünk el. 

Fontos hangsúlyozni, hogy a fenti megállapítások a tisztán fogyasztott kávéra érvényesek. Ha tejszínnel, pláne cukorral isszuk, felesleges zsírt és szénhidrátot viszünk be a szervezetbe, több csészénél ráadásul nem is keveset. Ilyenkor a pozitív hatásokat sajnos hatékonyan ellensúlyozzák a negatívumok. 

Ugyanakkor a mennyiséget is túlzásba lehet vinni. Bár az utóbbi években sorra jelentek meg az olyan kutatási eredmények, hogy napi 3, 6, de egyesek szerint akár 25 csésze kávét is megihatunk büntetlenül, érdemes mértékletesen fogyasztani ezt az élénkítő italt. Túlzott mennyiségben ugyanis növelheti a vérnyomást, megterhelheti a szívet. Arra is figyeljünk oda, hogy ne igyuk túl forrón, a túl sok és túl forró folyadék ugyanis nyelőcsőrákot okozhat. 

Az instant kávé tényleg gyengébb, mint az őrölt?

A jó kávétól tovább élünk? 

A felsorolt kutatási eredmények közvetve arra utalnak, hogy a válasz igen - azonban készült egy olyan kutatás is, ami kifejezetten erre a kérdésre kereste a választ. A felmérés során több mint félmillió fő kávéfogyasztási szokásait vizsgálták 10 európai országban. A kutatás megállapította, hogy azoknál, akik rendszeresen jelentős mennyiségű kávét fogyasztottak egyértelműen alacsonyabb volt a halálos betegségek kockázata, mint a kevés kávét fogyasztóknál, vagy akik egyáltalán nem ittak - közölte Dr. Marc Gunter, a kutatás vezetője. 

Persze ha biztosra akarunk menni, a legjobb megkérdezni erről egy baristát. Erre pedig akár egy barista tanfolyam is tökéletes alkalom lehet.

Forrás: egeszsegkalauz.hu
Hirdetés