Koronavírus és szaglásvesztés: ezekkel az ételekkel hamarabb visszanyerheti a szaglását

koronavírus, étel, covid, szaglás, ízlelés

Lassan tér vissza a szaglása és az ízérzékelése? Ezek az ételek segíthetnek!

Szerencsére sokan meggyógyulnak a COVID-ból, de felépülésük után gyakran még hónapokig küzdenek krónikus fáradtsággal, memória- és koncentrációzavarokkal, izom és ízületi fájdalmakkal, vagy éppen csökkent étvággyal, illetve az ízérzékelés és szaglás hiányával.

Táplálkozásterápiával 20 százalékkal csökkenthető a halálozás aránya

A gyengeség, étvágytalanság, hányinger, szájszárazság miatt könnyen alakul ki fogyás és alultápláltság, ami lassítja a teljes gyógyulást. Másfelől az sem mindegy, milyen kondícióban kap el minket egy betegség. Noha a COVID esetében a túlsúly kockázati tényezőnek számít, az alultápláltság legalább ilyen veszélyes. Egy friss svájci kutatás szerint az alultáplált belgyógyászati betegeknél 20%-kal csökkenthető a halálozási arány táplálkozásterápiával. Az alábbiakban a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének ajánlását közöljük a koronavírus betegség utáni regenerációhoz.

Tanácsok fogyás és/vagy alultápláltság esetén

· rendszeresen ellenőrizzük a súlyunk alakulását

· együnk gyakran, keveset, főétkezések közé feltétlenül iktassunk be 2-3 kisebb étkezést

· részesítsük előnyben a kalória- és fehérjedús ételeket, pl. halat, vagy csirkehúst rizzsel, túróval töltött héjában sült burgonyát

· dúsítsuk az ételeinket például reszelt sajttal, darált mandulával, dióval vagy éppen tejporral

· fogyasszunk bőségesen folyadékot, a palettát színesíthetjük tejes italokkal is, amelyekkel a vízhez képest plusz tápanyagokat és kalóriát nyerhetünk

· súlyos étvágytalanság és jelentős fogyás esetén speciális roboráló készítményekre és tápszerekre is szükség lehet, ilyenkor az étrend szakszerű összeállításáért forduljunk dietetikushoz

Tanácsok étvágytalanság, az ízérzékelés és szaglás csökkenése esetén

· nyugodtan válasszuk a kedvenc ételeinket

· az intenzívebb összetevőkkel, mint például a mustárral, a tormával, fűszerekkel, savanykás gyümölcsökkel vonzóbbak lehetnek az ételek

· a változatosabb ízvilág mellett különböző állagú és hőmérsékletű fogásokkal is érdemes kísérletezni

· ha túl sósnak vagy keserűnek érzünk egy ételt, ízérzékünkön javíthat egy kis édesítés például mézzel

· fémes szájíz esetén ne használjunk fém evőeszközöket

· kisebb tányéron nem hat riasztóan soknak az étel

· szájszárazság esetén gyakrabban öblítsünk szájat, de ne használjunk alkoholos szájvizeket, a nyálelválasztást fokozhatja cukormentes cukorka vagy rágó fogyasztása

Ez is érdekelheti:

Tanácsok fáradtság esetén

· a puha, magas víztartalmú ételek fogyasztása könnyebb lehet fáradtság és légszomj esetén, jó szolgálatot tehetnek a különböző szószok, mártások is a fogások nedvesítésében

· hagyjunk magunknak elég időt az étkezésre

· ha túl fáradtak vagyunk a főzéshez, bátran válasszuk a készételeket, vagy rendeljünk házhoz

Forrás: EgészségKalauz