Hirdetés

Ennyi folsavra van szüksége a szervezetünknek

#folsav #B-vitamin #folát #magzatvédés
2019.04.30.
Hirdetés

Míg a 80-as években úgy gondolták, hogy nem létezik folsavhiány, ma már tudjuk, hiánya gyakori és komoly következményekkel járhat.

Hirdetés

A folsavnak alapvető szerepe van a DNS szintézisben és az epigenetikai változások kivédésében. Már a teherbeesés előtt 4 héttel már ajánlott az étrendet folsavval kiegészíteni. Sőt, a vastagbélben élő probiotikus baktériumok (mikrobiom) is termelnek folsavat.

Mi a folsav?

A folsav vagy kémiai nevén pteroilglutaminsav (Pte-Glu1) a B-vitamin csoportba tartozó vegyület, amelyet 1941-ben Peterson izolált, éppen abból a megfigyelésből kiindulva, hogy a Lactobacillus casei és más mikrobák táptalajon csak akkor szaporodtak, ha ahhoz máj- vagy élesztőkivonatot adtak. A folsav szerkezetét 1945-48-ban állapították meg (1). 

A folsav a táplálékban túlnyomórészt egy, de akár hét glutamilgyököt tartalmazó formában, folátként fordul elő, felszívódásához ezt a hosszú láncot enzimek megrövidítik, és így a vékonybélből aktív módon szívódik fel (2). Természetes formában, azaz folátként rosszabb a biológiai hasznosulása, így bevezették az étrendi folát equivalens fogalmát (dietary folate equivalents, DFE) (2). A folsav képes passzív módon is felszívódni, ehhez azonban a szájon keresztüli folsav bevitelt százszorosára szükséges növelni, hogy kielégíthető legyen a napi szükséglet. A folátok természetes forrásai a zöldnövények, főzelékfélék, mint például a paraj, brokkoli, cukkini, zöldhüvelyű bab, kelbimbó, de nagy mennyiséget tartalmaz az élesztő, a máj és a tojássárgája is.

A folsav szerepe a szervezetben

A folsav a szervezetben sok enzim kofaktora (azaz nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az enzim kifejtse a hatását), alapvetően a DNS-szintézishez szükséges aktív formává való átalakulásához kobalamin, azazB12-vitamin kell. A szervezet képes a folsavat tárolni, ez azonban csak néhány hónapra elég, ha nincs utánpótlás. Egy 1988-as szerves kémia tankönyv szerint táplálkozási hiánybetegségét nem észlelték, azonban ma már tudjuk, hogy nemcsak kialakulhat, hanem jellemző a folsavhiány, amely nemcsak vérszegénységként (megaloblastomás anaemia) jelenik meg. Mivel a folsav fundamentális szerepet tölt be a DNS szintézisben (1C metabolizmus kofaktora), így összefüggés van a DNS epigenetikai, környezet okozta változásainak aktivitása és a folsav ellátottság között (1-3). Ezt erősíti az a tény is, hogy a folsav alapvető szerepet tölt be a metionin ciklusban is (3,4). A vastagbél mikrobiom és a folsav (B2, B6, B12 vitaminok is) megfelelő ellátottsága kölcsönös kapcsolatban van egymással (4).

Bizonyított, hogy a magzati velőcső záródási rendellenesség kivédhető a kiegyensúlyozott étrend folsav kiegészítésével (5). Egy norvég tanulmány arra is rámutat, hogy a magzat neurológiai fejlődésében, így beszédzavarok kialakulásának megelőzésében is szerepe van az anyai folsavbevitelnek (6).

Így deríthető ki, ha hiánybetegségben szenvedünk - kattintson tovább!

Mennyi folsavra van szükségünk?

A szükségletnek megfelelő étrendi folsavbevitel a hazai táplálkozási szokások mellett nem megvalósítható. Az OTÁP 2014-es átfogó felmérés kritikusan alacsonynak találta (átlag 169 μg/nap férfiak és 144 μg/nap nő) a folsavbevitelt. A legalacsonyabb értékek a 65 év feletti férfiak és a 18-24 év közötti nők körében voltak. A kutatás eredményei alapján a folsavbevitel jelentős részét a hazai lakosság a zöldség- és főzelékfélékből, a gabonafélékből, a tojásból és a tejtermékekből kapja meg (7).

A folsav ellátottságnak érzékeny jelzője a vér és a vörösvértestek folát koncentrációja (2).

A folsavbevitel európai és a hazai ajánlása 250 μg/nap folsav. Tervezett gyermekvállalás esetén, ideálisan a teherbe esés előtt 4 héttel már az étrendet javasolt folsavval kiegészíteni, mert az ajánlott beviteli érték 400 μg/nap. A várandóság első trimeszterében (12 hétig) 400 μg/nap folsav biztosítása nem csak a velőcső-záródási rendellenességet előzi meg, hanem a magzatidegrendszeri fejlődését is támogatja. Az ajánlott szükségleti értékek a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett folsavval dúsított élelmiszerek és folsav étrend-kiegészítők formájában biztosítható (5). Megállapítható, hogy a gyermektervezés és a várandóság első trimeszterében megemelt szükségleti érték nem fedezhető csupán étrendi foláttal, kiegészítésre van szükség.

Ajánlott folát beviteli (ARs, average requirement) értékek EFSA alapján (2)

Korcsoport (év)Folát (μg DFE/napa)
1-390
4-6110
7-10160
11-14210
15-17250
≥ 18250
várandóság400
szoptatás380

*a DFE- dietary folate equivalents, étrendi folát equivalens

Forrás: MDOSZ

Felhasznált irodalom:

1. Furka Á. Szerves Kémia. Tankönyv Kiadó. 1988;772-773.

2. EFSA. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for folate. EFSA Journal. 2014;12(11):52-53.

3. Kanherkar RR, Bhatia-Dey N, Csoka AB. Epigenetics across the human lifespan. Front Cell Dev Biol. 2014;2:49.

4. Gurwara S, Ajami NJ, Jang A, Hessel FC, Chen L, Plew S, et al. Dietary Nutrients Involved in One-Carbon Metabolism and Colonic Mucosa-Associated Gut Microbiome in Individuals with an Endoscopically Normal Colon. Nutrients. 2019;11(3).

5. A healthy way through pregnancy. 2016. Elérhető: https://www.eufic.org/en/healthy-living/article/a-healthy-way-through-pregnancy

6. Roth C et al. (2011). Folic Acid Supplements in Pregnancy and Severe Language Delay in Children. JAMA 306(14):1566-1573.

7.     Schreiberné Molnár E, Nagy-Lőrincz Zs, Nagy Barbara, Bakacs M, Kis Orsolya, Sarkadi Nagy E, Martos É. Országos Táplálkozás- és Tápláltsági Állapot Vizsgálat – OTÁP2014 V. A magyar lakosság vitaminbevitele. Orv Hetil. 2017; 158(33): 1302–1313.

Forrás: MDOSZ, Táplálkozási Akadémia
Hirdetés