A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Milyen gyógytorna jó fájó, sérült térdre?

#egészség
2018.04.13. Módosítva: 2018.04.13.

Egy térdsérülés után, ha az alsó végtagot rögzítésbe teszik, legyen az gipsz, brace vagy csak fáslis támasztás, a rögzítési idő letelte után elengedhetetlenül fontos, hogy ne csak a hétköznapi mozgásokat próbáljuk visszaszerezni, hanem a térd maximális állóképességét azáltal, hogy a stabilizáló és a dinamikus izmok funkcióját egyaránt helyre állítjuk!

Hirdetés

Az alsó végtag terhelhetősége függ az ízület épségétől (pl a porcfelszín állapotától) a passzív szerkezetektől (izületi tok, szalagok, meniscus) és az izmok rugalmasságától, valamint erejétől!

Sérült térd rehabilitációja

Ahhoz hogy a térd visszakapja erejét a stabilizáló izmok erősítése és működésük helyreállítása nagyon fontos. Rögzítés ideje alatt, ezeknek az izmoknak a funkciója csökken, nagyon leapad az izomszövet. Az egész comb és vádli látványosan levékonyodhat, de a felerősítés az utókezelésben nem állhat meg a szép felületes izomkontúroknál. Egy jó rehabilitáció végén a térdízület minden addigi tevékenységre, vagy még többre is alkalmas. 1 lábon állás, 1 lábon térdhajlítás, szökelés, ugrás, futás mind szerepeljen a begyakorolt mozgások között! Persze a terhelést fokozatosan építjük, de a lényeg, hogy nagy figyelmet kell fordítani, a felszíni izmok alatt futó "láthatatlan" alsóbb izmokra is, amiknek rendkívül nagy szerepe van.

Sérült térd: ha nem erősödnek vissza a stabilizáló izmok

a térd belső, vagy külső oldalán fájdalom álláskor, elinduláskor, járáskor

szúró fájdalom séta alatt, lépcsőzéskor

futáskor, ugráskor fájdalom a térd belső oldalán

dagadó, vizesedő, feszülő térd

fáradékony combizmok

Gyógytorna sérült térd esetén

térdek között labdaszorítás hátonfrkvésben (alkartámasz)

hátonfekvésben fenékemelés

0,5kg lábsúllyal lábemelés nyújtva

biciklizés a levegőben

állásban páros lábbal térdhajlítás (kapaszkodva)

1 lábon állás

1 lábon térdhajlítás

kitörés előre-oldalra

Porckorongsérv: jót tesz a mozgás? Kattintson tovább!

Csak azok a gyakorlatok végezhetőek, melyek nem okoznak fájdalmat. Ismétlésszám 10, amit 5x2, vagy 2x5 formában javasolt elkezdeni! Ezek a gyakorlatok már a rehabilitáció 2.fázisához tartoznak, így nem alkalmasak arra, hogy a rögzítésből kikerülve azonnal végezzük, csak később (kb2-4 hét, állapottól függően) Érdemes konzultálni orvossal, gyógytornásszal a személyre szabott gyógytorna ügyében, hisz mindenkinek más az esete, így a leghatékonyabb, ha rászabjuk a legmegfelelőbb gyakorlatsort!

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.