A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Tavaszi vitaminbomba: együnk csírákat!

#bélrendszer #csíra #egészséges táplálkozás #brokkoli
2019.03.10. Módosítva: 2018.04.24.
Hirdetés

A legegészségesebb élelmiszerek közé tartoznak a csírák: tele vannak tápanyagokkal, javítják az emésztésünket, serkentik az anyagcserét is. Miért olyan egészségesek a csírák? Kiderül!

Hirdetés

A csíra tulajdonképpen a növényi fejlődés egyik stádiuma: a magból kibújó friss hajtás, mely tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és egyéb fitonutriensekkel. A csírák (illetve a magok) igazi tápanyagraktárak, hiszen mindazt tartalmazzák, amire a növekvő növénynek szüksége van.A legnépszerűbb csírák közé tartozik például a brokkoli, a retek vagy a bab.

Hogyan válasszunk csírát?

A csírákat keverhetjük salátákba, turmixokba, de kenyérre is tehetjük (ügyeljünk azonban arra, hogy a hevítés hatására elveszítik az értékes tápanyagaik nagy részét). Csíráztatni otthon is lehet, csak egy speciális edény és egy kis odafigyelés szükséges hozzá, de aki nem akar ezzel vesződni, az üzletekben is vásárolhat konyhakész csírákat. Legyünk azonban óvatosak, és csak megbízható, ellenőrzött helyről vegyünk csírákat, és alaposan tisztítsuk meg őket fogyasztás előtt, mert könnyen megtelepedhetnek rajtuk olyan baktériumok, melyek hányással, hasmenéssel járó betegségeket okozhatnak.

Hogyan hatnak az egészségünkre a csírák?

A csírákban sok, jótékony hatású enzim található, melyek javítják az emésztésünket, serkentik az anyagcserét, elősegítik azt is, hogy a tápanyagok hatékonyabban szívódjanak fel. Az enzimek mellett rostokat is tartalmaznak, ezzel is biztosítva a jó emésztést, megelőzve a székrekedést, illetve a hasmenést. A rostdús étrend egyik hosszú távú hatása pedig a bélrendszeri daganatos betegségek rizikójának csökkentése.

A csírákban található jótékony zsírsavak és a kálium segítenek megőrizni a vérerek rugalmasságát, hozzájárulnak az úgynevezett plakkok kialakulásának megelőzéséhez (a plakkok az erek falára tapadó zsír- és koleszterindarabkák, melyek leszűkítik a vér útját, ezzel pedig vérnyomásproblémákat és más súlyos egészségügyi panaszokat is okozhatnak), megakadályozzák, gyógyítják a mikroszkopikus gyulladásokat is. Mindezeknek köszönhetően a csírák a kardiovaszkuláris problémák ellen is hatásosak, vagyis a fogyasztásukkal biztosíthatjuk a szív és a vérerek egészségét, megfelelő működését.

Kóstolta már a rebarbarát? Ezért érdemes - kattintson tovább!

Az immunrendszerünk működéséhez is szükségesek a csírákban található vitaminok (pl. az A- és C-vitamin) és ásványi anyagok. Ezek nemcsak a fertőző betegségeket segítenek legyőzni, de erős antioxidánsok is, vagyis hosszú távon is védik a szervezetünket a oxidatív stressz és szabad gyökök káros hatásaitól. Az oxidatív stressz következményeként jelentősen megnő a krónikus betegségek, daganatos betegségek, az idő előtti öregedés, a korai kognitív hanyatlás rizikója.

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.