Hirdetés
Szakterület: 
Kérdés: 
T Doktor Úr/nő/! /Egyébként panaszmentes,-rutinvizsgálat során kiderűlt 75 éves páromnak a Gamma GT értéke:189
Milyen betegségre gondolhatok és milyen további vizsgálatot igényel ez a magas érték? Válaszát előre is köszönöm :
Válasz: 
A laboratóriumi paraméterek között a szérum gamma-GT értéke a máj egyik bontó funkciójával kapcsolatos.

Magasabb szintje az alábbi betegségekkel hozható összefüggésbe:
Epeúti elzáródás miatti májbetegség, májgyulladás, hasnyálmirigy-gyulladás, alkoholizmus, májban pangó vér (pl. szívelégtelenség), esetleg mezőgazdasági vegyszer okozta ártalom.

Ha más laborérték nem kóros, a máj fizikális vizsgálata sem mutat eltérést, és nincsenek epe- ill májpanaszok, akkor ezzel a problémával nem kell különösebben foglalkozniuk.

Jó egészséget kívánok,
üdvözlettel:

További levelek a témában

Szakértő:
Kérdés:
Jó napot!
Azt szeretném kérdezni ,hogy a magas direkt bilirubin szintem( 7.7mol/l) lehet az étkezésem miatt? A háziorvosom azt tanácsolta, hogy zsírmentesen étkezzem,de eddig is nagyrészt olajat használtunk a főzéshez.Én az interneten utána nézve a Gilbert kórra gyanakszom, vagy akkor jóval magasabb lenne a mért érték?Válaszukat előre is köszönöm!!
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

Elképzelhető a Gilbert-kór, de ezt célszerű lenne gasztroenterológus-hepatológus szakrendelésen diagnosztizáltatni, van egy speciális provokációs-ellenprovokációs teszt erre. Nyilván azt is látta, hogy erre gyógyszeres terápia nincsen, pontosabban nem kell kezelni. Az óvatosság azonban ajánlatos, tehát bizonyos munkaörök nem javasoltak, amelyek májártalmat okozhatnak (pl. vegyipar). Adott esetben óvatosabbnak kell lenni bármely gyógyszeres kezeléssel egyéb betegségek esetén, ui a gyógyszerek lebomlása lassabb lehet.
Keresse fel a területileg illetékes gasztroenterológus-hepatológus szakorvost.

üdvözlettel:
Szakértő:
Kérdés:
Tisztelt doktor úr! a magas a Gamma -Gt mitől lehet?2400
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

A gamma-GT magasabb értéke (ez a szokásos értéknél lényegesen magasabb, az átlag 40-50 közötti) számos betegségre utalhat.

Mivel ilyen magas értéket mutat a laborlelet, javaslom mielőbb forduljon gasztroenterológus-hepatológus szakorvoshoz.

Leggyakoribbak magas gamma-GT mellett a máj és epe egyes betegségei. Emellett a magas GGT-érték utalhat krónikus hasnyálmirigy-betegségre, esetlegesen a jobb szívfél betegségére is. Célszerű mielőbb elvégeztetni a kivizsgálást.

üdvözlettel:
Szakértő:
Szakterület:
Kérdés:
Szeretnék tájékoztatást kérni májbeteg étrendjéről.

Köszönettel:
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

Ebben a rovatunkban:
http://www.egeszsegkalauz.hu/betegsegekesdietak/

több cikket is talál a máj- és epebetegségek étrendjét illetően.

üdvözlettel:
Szakértő:
Szakterület:
Kérdés:
Tisztelt Doktor úr/ Asszony!

Ma kaptam kézhez laboreredményemet! Meglepődve vettem tudomásul, hogy a Gamma GT adatom meglepően magas 142 IU/L ( határ 5-55) mit jelent ez?
LDL cholesterin4.13 mmol/ L ( 1.00-3.30)
Triolicerid 4.10 ( határ 0.50-1. 70)
Cholesterin 7.1 mmol6L ( határ 3.5--5.2)

Természetesen felkeresem orvosomat, csak kiváncsi vagyok életesélyeimre!

Üdvözletem:
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

A lelet alapján a következő irányban kellene vizsgálódni:
A gamma-GT magasabb értéke májérintettségre utal, mely lehet májkárosodás, májbetegség, epeprobléma, esetleg alkoholprobléma, hasnyálmirigy-betegség.
A koleszterinnel kapcsolatos 3 érték mind magasabb, tehát célszerű lenne koleszterincsökkentő alkalmazása.

Mindezt kérem, beszélje meg orvosával is.

Üdvözlettel:
Szakértő:
Kérdés:
Állandó puffadás miatt mentem ultrahangra,kiderült hogy epekövem van 10 ml-sek.Nyolc éve refluxos vagyok.Nö vagyok ... éves.Kérdésem,hogy megkell-é mütetni ?Jó lenne a puffadás ha megszünne.
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

A diagnosztizált epekő általában, hangsúlyozom általában műtéti megoldást igényel, főként ha jellemző tünetek is fennállnak + a reflux jelensége. Célszerű lenne megoperáltatni, sok esetben ez ma már laparoszkópos úton megoldható, mely lényegesen kisebb beavatkozás, mint a nyitott hasi műtét volt korábban.
Ajánlom epekő tárgyú cikkeinket:
http://www.egeszsegkalauz.hu/maj-es-epebetegsegek/epeko/kis-epeko-szotar-108376.html
és
http://www.egeszsegkalauz.hu/maj-es-epebetegsegek/epeko/

Ha az emésztés rendeződik, nagy valószínűség szerint a puffadás is elmúlik.

Üdvözlettel:
Szakértő:
Kérdés:
Tisztelt Doktor Úr!

... éve diagnoztizálták nálam a colitis ulcerozat, szerencsére csak 4 cm van gyulladásban, azóta Pentasa /1g mesalazin/ kúpot használok. Azóta, hogy diagnoztizálták a betegséget sorba jönnek a különbözö problémák. Most éppen a vérvétel kimutatta, hogy nemjó a májértékem, kiszedtem 100 db flavibion homeopátiás gyógyszert,és a májérték ugyanugy rossz. Fájdalmat érzek a májam tájékán napokig, aztán napokig fájdalommentes és ez igy ismétlüdik,már kb.4 hónapja. Hasi ultrahangon is voltam ott minden rendbe. Gasztroenteorologusom szerint nincs köze sem a pentasahoz, sem a colitishez.Tanácstalan vagyok, hogy egyáltalán milyen orvoshoz forduljak? Vagy hogy mi lehet az oka, hogy sorba jönnek a problémák?/... éves vagyok/
Válaszát elöre is köszönöm
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

Megnéztem a Pentasa orvos előírását, ott szerepel - igaz mint ritka mellékhatás - az emelkedett májenzimek, és különféle májtünetek felsorolása. Nem garantált a kezeléssel való összefüggés - de nem is kizárható.
Tekintve, hogy a colitis ulcerosa kezelésében valóban a Pentasa és származékai kerülnek főként alkalmazásra, érdemes lenne megbeszélni a kezelőorvossal egy "terápiás szünetet". Ez valószínűleg ronthatja a colitis tüneteit, viszont ha egy idő után helyreáll a májfunkció, a máj laborértékek, akkor egyértelműnek tekinthető, hogy a Pentasa kezelés mellékhatásaként jelent meg.

Önkényesen nem szabad a kezelést felfüggesztenie, csak a szakorvossal való megbeszélést követően. Amennyiben a gasztroenterológussal esetleg nem tud megállapodni, fel kellene keresni egy másik szakorvost, és főként olyan szakembert, aki a májbetegségekben is járatos (hepatológus).

Üdvözlettel:
Szakértő:
Szakterület:
Kérdés:
Tisztelt cím!Jobb bordaív alatt fájdalmat érzek,mely átsugároz a hát oldalára.az elmúlt pár hónapban sokat fogytam,illetve fáradékony vagyok egyre jobban,erős hányinger folyamatosan,teljes hasi fájdalom,nagyon sok nehézkes erőltetett vizelés.6 éve diagnosztizáltak a májamban egy vérérdaganatot.illetve a két karom mindig viszket.Nagyon félek,hogy valami komoly baj lehet,kérem mondja meg ,hogy mi lehet a baj?és persze,hogy mi a teendő!Előre is nagyon köszönöm válaszát.
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

A leírtak egyértelműen májproblémára utalnak, főként a korábban már diagnosztizált máj-hemangiómát is figyelembe véve. Elképzelhető egy elzáródásos sárgaság létrejötte.
Célszerű lenne ezért minél hamarabb gasztroenterológia-hepatológia (gyomor-bélrendszer ill. a máj betegségei) szakrendelésre eljutnia, egy pontos diagnózis céljából. Ezt lehetőség szerint valóban ne halassza! Önkezelés semmiképpen nem javasolt ez esetben.

Üdvözlettel:
Szakértő:
Szakterület:
Kérdés:
Tisztelt doktor úr!
A következő problémával fordulok Önhöz: ...-ben epekövességet diagnosztizáltak. Tüneteim szúró fájdalom bal lapocka alatt, hányinger, hányás, enyhe görcsök bal oldalon (!!!) illetve bizonyos ételekre erős rosszullét. ...-ben megtörtént a műtét. ...-ban elmentem UH-ra ahol találtak a májon egy 4x3 cm-es ciszta jellegű elváltozást az epe helyén, de jelenleg felszívódni látszik. A fő gondom viszont az hogy szinte semmit se tudok enni illetve nem is kívánok semmit.Kb piritóson élek.
A szokásos tünetek helyett nekem székrekedésem van (4-5 naponta van székletem, akkor is kevés) a hasam puffadt (kb mint egy 3 hónapos terhesé) és feszül, ez a legrosszabb.Bizonyos ételek hatására hányinger, rosszul lét jelentkezik kifejezetten tejtermékeknél (legutóbb erős bal lapocka alatti szúró fájdalommal párosult), zsírosabb kajáknál, zöldségek-gyümölcsök többségénél, leveseknél, tésztaféléknél. Többféle gyógyszert kipróbáltam már orvos tanácsára, de egyik se használt.Súlyom nem csökken.
Válasz:
Tisztelt Levélíró!

Néhány javaslat, meglátás epe-ügyben:
1. Mivel leírása alapján igen keveset étkezik, ehhez képest nyilván ritkán van széklete.
2. A puffadásos és egyéb tünetek valószínűleg arra utalnak, hogy nem sikerült mindent maradéktalanul eltávolítani
3. A tej- és tejtermékek miatti rosszullét lehet laktóz-érzékenység, vagy tejallergia is (ki kellene vizsgáltatni) ezeket kerülném
4. Könnyű-vegyes étrend, mindent ami zsíros és/vagy fűszeres kerülni kellene, a könnyű, tehát normál epediétát be lehetne tartani.

A legfontosabbnak mégis azt érzem, hogy mielőbb kellene (újra) gasztroenterológussal konzultálnia a "maradványtünetek" miatt.

Üdvözlettel:

Ajánlom figyelmébe epediétánkat:
http://www.egeszsegkalauz.hu/betegsegekesdietak/ami-hasznos-lehet-dieta-az-epekomutet-utan-110575.html

Oldalak