Hirdetés

Elek Gábor: a szervezet nem kizsákmányolható!

Tényleg jellemzőbb a két szezon közti sérülés egy sportolónál? Csak pihennek és ezért az ünnepek után könnyebben szenvednek balesetet a pályán? Mi a valódi ok a szakemberek szerint?

Sokan gondolják, hogy a téli időszak során több sérüléssel lehet számolni a sportolók körében. „Ezzel szemben ilyenkor is keményen folynak az edzések, pihenéskor pedig egyáltalán nem jellemzőek a sportsérülések” – mondta Elek Gábor, az FTC RightPhone női kézilabda csapatának vezetőedzője. Nemecsek László, a csapat gyúrója hozzátette, a legfontosabb a megelőzés, a már megtörtént baleseti sérülést pedig a lehető legmegfelelőbb módon kell ellátni.

  • A kiváltó okok
  • „Sérüléseket bármi okozhat” – mondta el kérdésünkre a csapat gyúrója, majd hozzátette: „a legjellemzőbb okok mégis a fáradtság és a túlterheltség, de a nem megfelelő táplálkozás és a ritmusból való kiesés is balesethez vezethet”. Elek Gábor elmondta, „a szervezetet nem szabad a végletekig kizsigerelni”. Hozzátette: „nagy hiba összefüggésbe állítani a pénzt az élettannal. Egy sportolónak minimum egy hónap pihenésre van szüksége, hogy csökkenjen a balesetek kockázata”. „Ha egy játékos rendesen edzésben tartja magát mérkőzés előtt, ám csak a második félidőben áll be játszani, előfordulhat, hogy a test lemerevedik, letapad, és könnyen előfordulhat a sérülés – és ez minden sportágra egyformán jellemző, nem csak a kézilabdára” – egészítette ki Nemecsek a trénert.


  • Bokasérülés, avagy a leggyakoribb sérülések és ellátásuk
  • „Általában bokasérülést szenved egy sportoló bármely játék vagy edzés közben” – véli Nemecsek László. „Ez leggyakrabban rándulás, ficam, ha pedig térdsérülés történik, a térdszalag, a porc és a keresztszalag szakad el. Ezek viszont ritkábban fordulnak elő” – tette hozzá. „Komolyabb sérülések azonban ritkán fordulnak elő” – jelentette ki a csapat edzője. Nemecsek szerint „megeshet, hogy a váll sérül, ez derék, gerinc vagy medence bántalmakhoz vezethet, balesetnél pedig a legfontosabb mindig a sérült terület lokalizálása és a bevérzés terjedésének megállítása. Ez azonnal kezelhető jegeléssel vagy hűtéses borogatással”. A zöld-fehérek trénere úgy gondolja, „műtéti beavatkozást igénylő sérülés esetén nagyon komolyan kell venni az utána következő regenerálódás időszakát. A leghatékonyabban gyógytornával előzhetőek meg a balesetek. A cél, hogy az izomzat gyorsabban reagáljon.


  • A linóleum a legrosszabb
  • „Nem mindegy az sem, hogy milyen felületen történik az edzés vagy a mérkőzés, ezzel azonban nem lehet mit csinálni” – jelentette ki Elek Gábor. „Egy parkettás talajon való edzéshez szokott csapat tagjait meglepetés érheti egy műanyag borítású pályán” – tette hozzá már Nemecsek László. Elek szerint: „ilyenkor több sérüléssel lehet számolni, ám ez megszokás kérdése. A legveszélyesebb a linóleum borítású betonos talajfelület”. Elmondta: „nagy különbség van a parkettás, illetve a műanyag pályafelületen való edzés között, ugyanis ezek a test más-más részeit veszik jobban igénybe. Ilyen pályán akár egy izzadtságcsepp is elég, hogy csúszás, vagy tapadásveszély miatt leállítsák az edzést, ez ugyanis növeli a baleset veszélyét.”