A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Miért vagyok rosszul a pajzsmirigy gyógyszeremtől?

#gyógyszerek #gyógyszermellékhatás #hormonzavar #pajzsmirigy
2019.02.14. Módosítva: 7 napja

A pajzsmirigy alulműködéssel küzdő betegek rendszerint gyógyszeres terápiában részesülnek, melynek során pótlásra kerülnek a hiányzó hormonok, amik a szervezet egészséges működését támogatják. Azonban olykor előfordulhat, hogy a páciens – vagy már a kezdetektől vagy egy idő után- rosszul reagál a kezelésre. De miért?

Hirdetés

Mit kell tudni a pajzsmirigy gyógyszerekről?

A pajzsmirigy által termelt hormonok az egész szervezet működésére hatással vannak. 2 legfontosabb hormonja a T3 és a T4, ám a T4 valójában egy viszonylag inaktív hormon, ezért annak aktív T3-má kell alakulnia. A pajzsmirigy alulműködés elsődleges terápiája a gyógyszeres kezelés. Mivel az állapot során a beteg pajzsmirigye nem termel elegendő hormont (T3, T4), ezért azt mesterségesen szükséges pótolni. A tiroxin hormon tabletta formájában alkalmazandó, melyet reggel, éhgyomorra, étkezés és kávézás előtt legalább fél-1 órával szükséges bő vízzel bevenni.

Pajzsmirigy gyógyszer esetleges mellékhatásai

Amennyiben valaki elkezdi szedni a pajzsmirigy gyógyszert, úgy az első időben előfordulhat, hogy –mivel a mirigy hozzászokott a csökkent működéshez-, először túlműködésre utaló tünetek jelentkezhetnek (pl. remegés, felpörgés, szapora pulzus). Ezek a panaszok csupán pár napig, esetleg egy hétig tartanak, majd fokozatosan megszűnnek, míg a szervezet hozzászokik a plusz hormon beviteléhez- mondja dr. Békési Gábor PhD, a Budai Endokrinközpont pajzsmirigy specialistája.

Megeshet, hogy a gyógyszeres kezelés sokáig beválik, ám a betegnél egy idő után kellemetlen tünetek jelentkeznek. Ezek szintén a túlműködésre utaló panaszok, ám ekkor nem csak látszólag, hanem ténylegesen pajzsmirigy túlműködés alakult ki. Ilyenkor túlkezelésről beszélünk, ami általában dóziscsökkentéssel orvosolható, és az értékek újra a normál tartományba kerülnek. Mivel a betegséget viszonylag könnyű túlkezelni, ezért fontos, hogy az illető rendszeresen ellenőriztesse TSH, T4 és T3 értékeit, hogy még idejében lehessen lépni és ne jelentkezzenek kellemetlen tünetek.

Pajzsmirigy gyógyszer túladagolásra utaló tünetek

  • szívdobogás-érzés,
  • szívritmus zavarok, főként szapora szívverés (tachycardia),
  • mellkasi szorító fájdalom (angina pectoris),
  • izomgyengeség és izomgörcsök,
  • melegség-érzet, fokozott izzadás,
  • remegés (tremor),
  • nyughatatlanság-érzet, álmatlanság,
  • hasmenés, testsúly-csökkenés,
  • fejfájás
  • menstruációs (havi vérzéssel kapcsolatos) zavarok.

Így jelzi a pajzsmirigy, ha baj van. Kattintson!

A szakértő szerint a fent említett panaszok akkor is előfordulhatnak, ha túl gyors dózisemelés történt-ilyenkor érdemes lassabban növelni a hormonpótlás mértékét!

Érdemes továbbá tudni, hogy az is előfordulhat, hogy a fellépő tünetek nem a pajzsmirigy gyógyszer miatt jelentkeznek, hanem gyógyszer kölcsönhatás miatt lépnek fel. Éppen ezért mindenképp tájékoztassa orvosát, ha valamilyen más készítményt is alkalmaz a hormonpótlás mellett, ugyanis bizonyos szerek fokozhatják/csökkenthetik a felszívódást (pl. fogamzásgátlók, vérnyomáscsökkentők, antidepresszánsok, vaskészítmények, savlekötők, gyulladáscsökkentők stb.)

Forrás: Budai Endokrinközpont

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.