Jelenlegi hely

Hirdetés!

Szívinfarktus után: így gyorsíthatjuk meg a felépülést

Egy életveszélyes helyzet után sokan úgy érzik, kaptak egy újabb esélyt és (végre) érdemes megváltoztatni az életüket. Mégis rengetegen rövid időn belül visszatérnek a régi, káros szokásaikhoz. Mit tegyünk a gyorsabb felépülésért?

Hirdetés

A legfontosabb természetesen az, hogy kövessük az orvos utasításait és szedjük rendesen a gyógyszereinket! Az egyedi jellegzetességeinket, esetleges kockázati tényezőket figyelembe véve felírhatnak vérnyomáscsökkentőket, koleszterinszint-csökkentőket vagy a cukorbetegség kezelésére használatos szereket is. 

Élet a szívinfarktus után

Az életmódunkat is meg kell változtatni: a szívbetegségek kockázatára ugyanis rendkívül nagy hatással van, hogy mit eszünk és iszunk, mennyit pihenünk, szoktunk-e mozogni stb. Fontos azonban tudni, hogy nem szabad azonnal „belevetni” magunkat a változtatásokba! A szívroham utáni felépülés ugyanis több hónapot is igénybe vehet (nem is beszélve arról, hogy ritkábban sikeres az az életmódváltás, mikor egyik pillanatról a másikra próbáljuk teljesen felforgatni az életünket, mint amikor lassan, fokozatosan vezetünk be új szokásokat). Bármilyen új dologba vágunk is bele, előtte mindenképpen egyeztessünk az orvosunkkal!

Bár az igaz, hogy érdemes egy kicsit kíméletesebbnek lennünk magunkkal, mint korábban, ez azonban nem jelentheti azt, hogy el kellene hanyagolnunk a testmozgást! A rendszeres mozgásnak ugyanis megszámlálhatatlanul sok előnye van, többek között javítja a hangulatunkat, nélkülözhetetlen a testsúly kordában tartásához, és természetesen a csontjainkra, izmainkra is rendkívül pozitív hatással van. A mozgás bizonyítottan csökkenti krónikus betegségek, így a szív- és érrendszeri panaszok rizikóját is. Szívinfarktus után természetesen kerülni érdemes a túlságosan megterhelő mozgásformákat, vagy éppen a túlságosan intenzív edzéseket (különösen akkor, ha nem vagyunk ehhez hozzászokva!). A legjobb mozgásformák közé tartozik a séta, a kocogás, az úszás vagy a kerékpározás, de a kertészkedést vagy a táncot is kipróbálhatjuk. 

Szívinfarktus után a korábbi étrendünket is érdemes felülvizsgálni. A túlságosan zsíros, finomított szénhidrátokban gazdag étrend sokszorosára növeli a koleszterinproblémák, a cukorbetegség kockázatát, emellett pedig az elhízás rizikója is megnő. Minél kövérebb valaki, annál jobban veszélyeztetik a szívbetegségek, és annál nagyobb az esélye annak is, hogy egy szívinfarktust egy újabb követ. A szakemberek szerint az úgynevezett mediterrán, illetve a skandináv étrend a legelőnyösebb: mindkettőben sok zöldség és gyümölcs szerepel, finomított szénhidrátok helyett a teljes kiőrlésű termékeket ajánlják, és nagy hangsúlyt fektetnek a halfogyasztásra (a vörös húsok helyett). 

Szívbetegség: ezek a leggyakoribb tévhitek - kattintson tovább!

Nagyon fontos emellett, hogy szokjunk le a dohányzásról – ha még nem tettük ezt meg. A dohányzással szervezetünkbe kerülő káros anyagok hatással vannak a vérnyomásra, az erek egészségére, rugalmasságára, növelik a vérrögök kialakulásának rizikóját, és csökkentik a vér oxigénszintjét is, vagyis a szívünknek keményebben kell dolgozni ahhoz, hogy a sejteknek szükséges oxigénmennyiséget biztosítani tudja. A dohányzás emellett sokszorosára növeli a szájüregi, a gége- és a tüdőrák rizikóját is.



Hirdetés