A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Rózsaszín zaj: tényleg beválik alvászavar ellen?

#alvás #Alvászavar #rózsaszín zaj
2018.03.27. Módosítva: 2018.04.04.

Létezik az ún. fehér zaj, mely jelentősen elősegíti a kisbabák nyugodt alvását. A rózsaszín zaj szintén hozzájárulhat az alvásminőség javításához, ám ez különösen az idősebbek körében lehet hatásos.

Hirdetés

A kor előrehaladtával gyakran előfordul, hogy egyre rosszabbul alszunk, és ez a memória romlásához is hozzájárulhat. Az egyesült államokbeli Evanstonban található Northwestern Egyetem kutatói szerint mindkét problémára megoldást jelenthet a rózsaszín zaj.

Rózsaszín zaj és az alvás

A rózsaszín zaj egy kellemes, nyugtató hang, melyben minden oktáv egyenlő energiával rendelkezik. Kiegyensúlyozottan váltakoznak benne a magas és az alacsony frekvenciák. Nevét onnan kapta, hogy ezeken a frekvenciaértékeken a látható fény rózsaszínben jelenik meg.

Tényleg 8 órát kell aludni? Kattintson tovább!

A rózsaszín zaj az a háttérzaj, amit a hétköznapokban hallunk. A Northwestern Egyetemen kutatták, hogyha ezt a rózsaszín zajt bekapcsolják idős emberek számára, míg ők alszanak, nem csak az alvásuk minőségén tudnak javítani, de még a memóriájukat is élesíteni tudják.

Az alvásnak egy időszakát gyors-szemmozgás-nélküli (Non-Rapid-Eye-Movement, NREM) fázisnak vagy lassú hullámú alvásnak (LHA) nevezik, amely fontos a memória fejlődésének szempontjából. Ahogy öregszünk, azonban az LHA minősége csökken. Kutatások bebizonyították, hogy az NREM alvási szakasz az idősebb korosztály számára negatívbefolyással bírhat a memóriára nézve.

Rózsaszín zaj kutatása

Dr. Zee és a munkatársai 13 idősebb személyt kértek fel, 60-84 év között, hogy vegyenek részt a kutatásukban. Minden felnőttnek egy éjszakátál-szimulációbanés egy éjszakátakkusztikus stimulációban kellett tölteniük, melyek között egy hét telt el. A akkusztikus stimuláció alatt rózsaszín zaj gerjesztette hullámokat küldtek az agy felé, miközben a kísérleti alanyok aludtak.

Mindkét kísérlet után a személyeknek kettő "visszaemlékezős" tesztet kellett kitölteniük: egyet mielőtt elmentek aludni, és egyet rögtön azután, hogy felkeltek. Átlagban háromszor annyira vágott az eszük azoknak, akik tényleg akkusztikus stimulációban vettek részt mint azoknak, akik csak az ál-stimulációban.

A rózsaszín zaj hatása a memóriára

"Ez egy innovatív, egyszerű és biztonságos, nem gyógyszerészeti felfedezés, ami nagyon sok embernek segíthet abban, hogy szellemileg egészséges maradjon."mondta Dr. Zee.

A kutatók tanulmányukban felfedezték, hogy a rózsaszín zaj egy egyszerű, biztonságos gyógyszermentes megoldást jelenthet az alvásproblémákra, további előnye pedig, hogy javíthatja az agy egészségi állapotát, és csökkentheti a korral járó memóriaromlás mértékét is.

8-9 óra alvás után is fáradt? Szakértőnktől megtudhatja, mi ennek az oka: nézze meg videónkat!

Forrás:

mindenamihallas

MedicalNews

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.