Jelenlegi hely

Hirdetés

Sütőtök: téli szuperzöldség

A jellegzetes téli zöldségek között könnyű megtalálni a sütőtököt: élénk, barátságos színével, kellemes édeskés ízével a gyermekek és a felnőttek kedvence, melyet meglepően sokféle módon lehet elkészíteni. Ráadásul rendszeres fogyasztása az egészségünknek is jót tesz!

Hirdetés

A sütőtök hosszú ideig egy kicsit elhanyagolt zöldség volt, melyet csak a kisbabáknak, kisgyermekeknek készítettek édes íze miatt. Az elmúlt évtizedekben azonban egyre több érdekes receptet olvashatunk, melyekben a tök a főszereplő, emellett pedig egészségünkre gyakorolt kedvező hatásai is ismertebbekké válnak.

Miért egészséges a sütőtök?

A sütőtök rendkívül gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban (melyekre a „szegényesebb” őszi és téli hónapokban igencsak szükségünk van), és olyan fitonutrienseket is tartalmaz, melyek védik például a szemünket és csökkentik a krónikus gyulladásokat is.

A sütőtökben igen sok az A-vitamin (pontosabban a karotinoidok, melyeknek szép narancssárga színét is köszönheti), de C-, B6-, B2- és K-vitaminban is gazdag, emellett pedig mangánt, rezet, káliumot, magnéziumot, cinket és a jó emésztéshez nélkülözhetetlen élelmi rostokat is tartalmaz. Az A-vitamin, a karotinoidok és egyéb vegyületek segítenek megelőzni bizonyos szembetegségeket (például az időskori makuladegenerációt), védik a retinát és a szaruhártyát, és biztosítják, hogy a szemünk hatékonyan alkalmazkodjon a különböző fényviszonyokhoz, elsősorban a szürkülethez. 

Betegségek ellen is bevethető

A sütőtökben található fitonutriensek az immunrendszerünk működését is támogatják, például azzal, hogy biztosítják a sejtek közötti minél hatékonyabb kommunikációt, de az oxidatív stressz okozta károsodások ellen is védelmet nyújtanak. Az úgynevezett szabadgyökök és az oxidatív stressz a kutatások szerint jelentős mértékben növeli a súlyos krónikus betegségek, pl. a szív- és érrendszeri panaszok, a cukorbetegség vagy a sokízületi gyulladás, illetve a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

Azoknak is érdemes rendszeresen sütőtököt fogyasztani, akiknek emésztési gondjaik vannak, esetleg gyakrabban küzdenek székrekedéssel. A sütőtök magas rosttartalma segíti a rendszeres székletürítést, ráadásul a friss sütőtöklé a túl sok gyomorsavat (és az azzal összefüggő kellemetlen tüneteket, például a gyomorégést) is csökkentheti. Ha valaki ezzel a problémával küzd, naponta igyon meg az étkezések előtt egy-egy kis pohárnyi,  némi mézzel ízesített sütőtöklevet!

A sütötők még a máj működését is elősegíti! Kattintson tovább!

Szépítő sütőtök?

A sütőtök igazi vitaminbomba, melyet nemcsak belsőleg alkalmazhatunk, hanem a bőrünkre, hajunkra kenve is. A zöldségben található mikrotápanyagok nélkülözhetetlenek az egészséges és szép bőr megőrzéséhez (pl. a karotinoidok védik a bőrt a napsugárzás okozta károsodásokkal szemben, a C- és E-vitamin serkenti a bőr kollagéntermelődését, így segíti rugalmasságának megőrzését), és a sütőtökös arcpakolás ragyogóvá, feszessé teszi a bőrünket, halványítja a bőr öregedésével vagy éppen a napsugárzás okozta károsodásokkal összefüggő foltokat és a kipirosodást is enyhíti. Turmixoljunk össze egy csészényi sütőtököt, 1 teáskanál mézet és egy kevés tejet, majd a pakolást kenjük fel a megtisztított arcbőrre. Húsz percig hagyjuk hatni, majd langyos vízzel mossuk le



Hirdetés