Ezeket látta már?

A zene szerepe a demencia megelőzésében?

Betegségek
2011. május 05. 10:35
Módosítva: 2015. november 04. 13:49

Christo Pantev a Rotman Research Institute neurológusa újra és újra elcsodálkozott, hogy idősebb páciensei közül mennyire életerősek és aktívak azok, akik valamilyen hangszeren játszanak. Ezen kívül jelentős különbséget tapasztalt azok között is, akik a demencia szélére kerültek. A beteg elkezd egy sötét szakadék felé sodródni, ahol az emlékezete fokozatosan elhalványul, de memóriájuk utolsó darabkájaként zenei képességükre még emlékeznek.

Pantev évekig kereste a bizonyítékot elméletére, miszerint a zene valamilyen módon megváltoztatja az emberi agy neuronális összeköttetéseinek rendszerét.

hullamok-zene-d00000E70b847b3699aa3

Forrás: Medipress


Többek között azokra a kérdésekre kereste a választ, hogy egy készség elsajátítása (mint pl. a hegedülés) fizikailag megváltoztatja-e az agy szerkezetét, fejleszti-e a problémamegoldó (kognitív) és a érzékelő, figyelő (percepciós) képességeket a gyermekek esetében és vajon megóvja-e az idősebbeket a mentális betegségek kialakulásától.

Eredményei azt mutatják, hogy az intenzív koncentráció és a hosszú órákig tartó gyakorlás, míg valakiből képzett zenész lesz, olyan előnyökkel jár, ami messze felülmúlja a zenélés egyszerű örömét.

Mikor Pantev Németországban dolgozott a University of Münster’s Institute for Experimental Audiology-nál, kollégáival olyan betegeket kezdtek tanulmányozni, akik elvesztették egyik végtagjukat. Arra voltak kíváncsiak, hogyan alkalmazkodik agyuk a megváltozott körülményekhez, ugyanis köztudott, hogy a hiányzó végtagban fájdalom vagy egyéb érzés (bizsergés, viszketés) jelentkezhet. Kutatásuk során igen érzékeny berendezéseket használtak az agy elektronikus aktivitásának és a mágneses mezőinek mérésére.

Ennek segítségével megfigyelhették milyen területek aktivizálódtak, mikor a páciensek fantomfájdalomra panaszkodtak elveszített végtagjukban. Az eredmény - 1995-ben jelent meg a Nature-ben – azt mutatta, hogy a megmaradt testrészek küldik a parancsot azoknak az agysejteknek, melyeket korábban a hiányzó végtag használt. Például ha az ajak veszi át ezeknek az agysejteknek az irányítását, egy egyszerű ajakharapás miatt fog a páciens fájdalmat érezni elvesztett végtagjában. Az agy tehát alkalmazkodik a megváltozott körülményhez azzal, hogy neuronális összerköttetései is megváltoznak.

Pantev következő dilemmája az volt, hogy vajon alakítható-e a funkcionális agyi szerkezet tréning segítségével. Pantev saját tapasztalatából tudta, hogy a hegedülés közben a bal kéznek sokkal ügyesebbnek kell lenni, mint a jobbnak, amit kevésbé használ a játék közben. Pantev úgy gondolta, ő maga lesz a legtökéletesebb alany a vizsgálathoz, hiszen gyermekkorában hegedülni tanult. Az eredmény azt mutatta, hogy napi több órányi gyakorlás a hegedűn idegrendszeri elmozdulást idéz elő az agyban. A kutatók egy bukósisakszerű eszközt használtak, melyben több mint 200 érzékelőt helyeztek el, hogy feltérképezhessék az agy mágneses mezőit.

Ezzel a módszerrel képesek voltak mérni a mágneses mezők változásait mind a zenészek, mind a nem zenészek agyában. A résztvevők ujjainak tapintásával stimulálták agyukat. A kutatók igen kifejező változásokat tapasztaltak. Az agy azon területeinek mágneses mezeje, mely a tapintási jeleket elemzi, sokkal erősebb aktivitást mutatott azok esetében, akik tudtak hegedülni, mint azoknál, akik nem. Arról tehát már megbizonyosodtak, hogy a zene "valamit csinál" az agyban.

Pantev egy új területet vizsgálatába kezdett. Az emberi agy sokkal alakíthatóbb fiatal korban. Gyermekek agyi változásait kezdte mérni, miközben első lépéseiket tették meg a zenei képzésben. Legalább két éven keresztül ellenőrzik majd a folyamatosan a vizsgálatba bevont 4-6 év közötti gyerekeket, akik a torontói Suzuki Zenei Iskola diákjai. Összehasonlításként hasonló háttérrel és intelligenciával rendelkező diákokat vizsgálnak, akik soha nem tanultak hangszeren játszani. Az érzékelőkkel ellátott sisak segítségével a kutatók a két éves időszak alatt feltérképezik a teljes mágneses mezőt, melyet a cselekmény vált ki az agyban. Ebből következtetik ki a változás alapfunkcióját és a forrás speciális elhelyezkedését. Választ várnak arra a kérdésre, hogy vajon mi történik az agyban, ami előmozdítja a tanulási folyamathoz való alkalmazkodást.

A kutatás hosszú távú célja, hogy kimutassa, a tanulás – legyen az zenei vagy bármi más figyelmet követelő feladat – rákényszeríti-e az agyat, hogy növelje erőforrásait, az agysejtek hatékonyabb kiaknázásával és a kihasználatlan neuronok újraszervezésével a betegségek, mint pl. a mentális betegségek sokkal hatékonyabb kezelése érdekében. Pantev szerint a válasz igen lesz, de ez egyelőre csak megérzés, még sok munka vár rá és csapatára, hogy ezt bizonyítsák. Meglehet azonban, hogy a zene tanulása különbözik minden más egyéb tanulási tapasztalattól, hiszen senki nem válik tökéletes művésszé egyetlen éjszaka alatt. Ehhez hosszú évek kemény munkája, önfegyelem és magas szintű koncentráció szükséges.

Forrás: www.abcnews.com

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: EgészségKalauz
# egészség

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés