A legjobb felhasználói élmény nyújtása érdekében weboldalunkon cookie-kat használunk.

ELFOGADOM
Hirdetés

Nem igaz, hogy zajban is lehet aludni

#alvás #Alvászavar #zajártalom #rózsaszín zaj
2019.01.01.

Illetve aludni lehet, de pihenni nem. Napjainkban az egyik legkomolyabb egészséget veszélyeztető probléma a zaj, melynek fő forrása a közúti forgalom és az egyre csökkenő, éjszakai csendes órák száma.

Hirdetés

Ha otthonunk ablakai forgalmas útra néznek, az autók keltette zaj hanghullámok formájában könnyen elér hozzánk, sokszor még a talpunk alatt is érezhetjük arezgéseket.

Zajban nem alszunk jól

A zaj nem csupán nappali tevékenységeinket zavarhatja meg, hanem nyugodt alvásunkat is. Mindannyiunk számára fontos, hogy jó alvással pihenjük ki a nap fáradalmait, regenerálódjon a szervezetünk és biztosítsuk a jó szellemi teljesítőképességet másnapra.

A jó minőségű alváshoz nem csak sötétségre és kellemes hőmérsékletre van szükség, hanem csendre is.

Azok, akik a legzajosabb környezetben - reptér, vasút, főútvonal mellett - élnek, gyakrabban panaszkodnak alvászavarokra, hajlamosabbak a fejfájásra, és az idegi eredetű gyomorbetegségekre. Alvás közben idegrendszerünk, és más szerveink is, anélkül reagálnak a külső ingerekre, hogy felébrednénk. Ez a reakció alvás közben sokkal gyakoribb és intenzívebb lehet, mint éber állapotban.

A zaj miatt nem lehet pihenni

Bár azt hihetnénk, hogy miközben alszunk, teljesen ki tudjuk zárni a külvilágot, az alvó agynagyon is érzékeny az akusztikai ingerekre, és számos káros hatása lehet annak, ha a zaj miatt nem tudunk nyugodtan pihenni:

  • hosszabb időbe telik, míg álomba merülünk
  • minél nagyobb a forgalom zaja, annál nagyobb az álmatlanság kockázata is
  • az állandó zaj az alvás REM fázisának aktivitását befolyásolja, míg a szakaszos zajhatás, mely ebből a szempontból sokkal veszélyesebb, a 3. és 4., azaz a középmély és a mély alvásszakaszban okoz hiányosságot
  • a zaj hatására fokozódik az alvás közbeni testmozgások száma
  • a rossz alvás következtében gyengülni fog a teljesítőképességünk

Itt a 10 leggyakoribb tévedés a jó alvásról, kattintson! Az Egészségügyi Világszervezet már 1980-ban megállapította, mekkora az éjszakai zajhatás megengedett mértéke a hálószobában: ezek szerint a maximális zajszint nem lépheti át a 35 dB-t, a 37 dB-nél nagyobb zaj ugyanis már rontja az alvásminőséget.

Nem mindig van lehetőségünk, hogy elköltözzünk a zajos környezetből, de hangszigetelt ablakokkal vagy jó minőségű füldugóval biztosíthatjuk a megfelelő minőségű, nyugodt alvást.füldugó.hu

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés

FONTOS AZ EGÉSZSÉGEM

SZERETNÉK HÍREKET, TIPPEKET KAPNI!
CAPTCHA

Twoje dane osobowe służyć będą jedynie umożliwieniu kontaktu z ekspertem. Grupa Onet.pl S.A. nie przetwarza tych danych w żaden inny sposób i niezwłocznie po przesłaniu pytania do eksperta usuwa lub anonimizuje Twoje dane. Przekazanie pytania ekspertowi odbywa się przy zachowaniu zabezpieczeń wymaganych przez ustawę o ochronie danych osobowych. Przypominamy również, iż udzielona porada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji z lekarzem lub innym odpowiednim specjalistą, w trakcie której analizowana jest dokumentacja lekarska i przeprowadzane badanie lekarskie.