Hangulatváltozások és depresszió a hormonális fogamzásgátlók miatt

#Fogamzásgátló #fogamzásgátló tabletta #depresszió #hormonális fogamzásgátlás
2020.02.11.

A fogamzásgátló készítmények mellékhatásai közé tartoznak a fejfájás, a fokozott trombózisrizikó, a mellfeszülés, a hányinger és a közti vérzések, valamint a a depresszió is.

A hormonális fogamzásgátló tabletták szedése, legyen szó akár a korábbi, akár az újabb generációs készítményekről, mellékhatásokkal járhat. A fogamzásgátló készítmények betegtájékoztatóiban is szerepel, hogy azok hangulati ingadozásokat, depressziót okozhatnak.

A depresszió és a nők

A kamaszkort követően a nőknél kétszer akkora gyakorisággal fordul elő depresszió, mint a férfiaknál,- ezért mindkét női nemi hormon, mind az ösztrogén, mind a progeszteron felelős lehet. Az állapoton tovább ronthatnak a szervezetbe kívülről bevitt hormonok, azaz a fogamzásgátlók. A hangulati mélypontok nem bagatellizálhatók el, hiszen azok depresszióhoz, illetve szélsőséges esetekben öngyilkossági gondolatokhoz, öngyilkossági kísérletekhez is vezethetnek.

Duplájára nőhet a depresszió-rizikó a fogamzásgátlók miatt

A tudományos vizsgálatok rámutattak arra, hogy a hormonális fogamzásgátlók alkalmazása 23-120 %-kal növelheti a depresszió kialakulásának rizikóját. Ez azt jelenti, hogy akár több mint kétszeresére emelkedhet a kockázata annak, hogy valaki depresszióssá váljon, ha hormonális fogamzásgátló módszert alkalmaz. A pontatlannak tűnő adat azzal magyarázható, hogy a nő életkorától és az alkalmazott gyógyszerformától függően más-más mértékű a depresszió kockázatának a fokozódása.

Minél fiatalabb valaki, annál inkább depresszióssá válhat a fogamzásgátlótól

Kimutatták, hogy a nemi hormonok alkalmazásával kapcsolatba hozható depresszió kialakulásának a rizikója a kamaszkorúaknál a legnagyobb, és annak gyakorisága a kor előrehaladtával csökken. Különös figyelem indokolt tehát abban az esetben, ha fiataloknak rendel az orvos hormonális fogamzásgátló készítményt.

Tabletták, spirál és hüvelygyűrű is okozhat depressziót

Nem csak a szájon át szedett fogamzásgátló tablettáknál mutatható ki az emelkedett depresszió-kockázat! A méhen belül alkalmazott hormontartalmú eszközöknél (hormontartalmú spirál), a hormontartalmú hüvelygyűrűk vagy hormontartalmú injekciók alkalmazásakor is számolni kell a fokozott rizikóval. Mindegy tehát, hogy milyen úton jut be a női szervezetbe a hormon, az zavart okozhat a hangulatban.

Olvasson tovább! Így hatnak a fogamzásgátlók az inzulinrezisztanciára!

Nem azonnal jelentkezik a depresszív hangulat

A hormonális fogamzásgátlók használatának megkezdése után nem azonnal jelentkezik a hormonok pszichés „mellékhatása”. A hormon-alkalmazás megkezdése után körülbelül 6 hónappal tetőz a depresszió a gyakoriságát tekintve.

Mit lehet tenni a depresszív mellékhatás megelőzése vagy kezelése érdekében?

A nők egy része a hormonális fogamzásgátlók használata alatt depressziót vagy hangulati változásokat tapasztal. Ebben az esetben orvoshoz kell fordulni.

Azoknak a nőknek, akiknél már a tabletta szedésének megkezdése vagy a spirál felhelyezése előtt is jelentkezett depresszió, tájékoztatniuk kell erről az orvosukat,- lehetőleg még azelőtt, mielőtt az orvos felírja a receptre az első doboz fogamzásgátló készítményt vagy felhelyezi a méhbe a fogamzásgátló spirált.

Dr. Budai Marianna PhD.

szakgyógyszerész

Forrás: EgészségKalauz