Jelenlegi hely

Hirdetés

Tényleg a stressz az egyetlen ok, amiért nem tud lefogyni?

Fellebbentjük a fátylat a titokról: miért a stressz a felelős elsősorban azért, hogy nem tudunk megszabadulni a túlsúlytól? 

Hirdetés

Charlotte Watts táplálkozási és jógaoktató The De-Stress Effect című friss tanulmányában választ ad. Szerinte egyetlen dolog a felelős a hízásért, és ez a stressz:

A stressz elősegítheti a zsírpárnák kialakulását

A stresszt külső támadásként érzékeli az agyunk, amellyel fel kell venni a harcot vagy menekülni kell. Ezért beindul a szervezet védekező mechanizmusa: mivel pluszenergiára van szüksége, több szénhidrátot raktároz zsír formájában a has tájékán. Csökken az izomtevékenység, a pajzsmirigy működése, lassul az anyagcsere, és egyre nehezebbé válik a fogyás, állítja a szakértő.

A stressz gátolhatja a tárolt energia elégetését

A stressz által kiváltott magas vércukorszint miatt egyre több inzulin termelődik. A magas inzulinszint viszont megakadályozza, hogy a szervezet a tárolt üzemanyagot (zsírt) elégesse. A fehérjében gazdag ételek, például az avokádó segít a kortizol és az inzulinszint szabályozásában.

A stressz felboríthatja a nők ösztrogén háztartását

Stressz hatására sok nőnél menstruációs zavarok jelentkeznek, mivel megváltozik az ösztrogén és a progeszteronszint aránya ez – főleg a menopauza idején – megnyilvánulhat a nők egészségének általános romlásában is. A nemi hormonok egyensúlyának felborulása negatív hatást gyakorol az anyagcserére, ami súlygyarapodást okozhat.

A stressz lassíthatja a pajzsmirigy működését

A szervezet stressz hatására folyamatosan azt jelzi az agynak, hogy takarékoskodni kell az energiával. A túlélés érdekében a pajzsmirigy kevesebb hormont termel. Mivel a pajzsmirigy szabályozza az anyagcserét, a csökkentett termelés következtében egyre nehezebbé válik a fogyás is.

A stressz cukor-függőséget okozhat

Mivel a cukor hirtelen növeli az energiaszintet, és pozitívan befolyásolja rövid ideig a hangulatot, kialakul a cukor-függőség, az édesség utáni sóvárgás.

A stressz gyorsétel-függővé tehet

A magas kalóriatartalmú gyorsétel gyors jutalom a szervezet számára, egyfajta „öngyógyítás”, amely drogként hat: minél többet fogyasztunk belőle, annál jobban kívánjuk.

A stressz megakadályozhatja, hogy jóllakottnak érezzük magunkat

Úgynevezett leptin rezisztencia alakul ki, emiatt túl nagy mennyiségű ételt fogyasztunk egyszerre. A stressz miatt nem működik megfelelően az étvágyat „kikapcsoló” jóllakottság-hormon, a leptin.

A stressz meggondolatlanná, impulzívvá tehet

A stressz megakadályoz bennünket abban, hogy az egészséges ételek mellett döntsünk, ezért inkább a gyors jutalmazást, a gyorsételt vagy az édességet választjuk.

Mellkasi fájdalom: stressz vagy szívbetegség? Kattintson tovább!

A stressz lelassíthat

Tanulmányok bizonyítják, hogy a stresszes emberek szabadidejükben kevésbé aktívak fizikailag. Viszont már heti egy óra jógázás is segít csökkenteni a stresszt és a szorongást.

A stressz elpusztíthatja a „jó” bélbaktériumokat

A stressz, a cukor, az alkohol, antibiotikumok és szteroidot tartalmazó gyógyszerek elpusztítják a „jó” bélbaktériumokat. Ennek emésztési problémák, haspuffadás, folyadék visszatartás lehet a következménye. A prebiotikus élelmiszerek, például a csicsóka, a cikória, a banán, a fokhagyma, a póréhagyma segítenek megbirkózni a stresszel.

forrás: Orvosihírek



Hirdetés