A kialvatlanság, alvászavar egészségkárosító hatásai

#egészség
2014.05.13. Módosítva: 2015.11.04.

A Faculty of Medicine weboldalán érdekes kép: mi mindent okozhat a kevesebb alvás, a kialvatlanság: rövid- és hosszú távon. Helyenként megdöbbentő tényekkel találkozunk…

Egyes vizsgálatok szerint a kevesebb alvás vastagbél- és emlőrák kockázati tényezője lehet. Számos vizsgálat egyértelműen kimutatta a kevesebb alvás és az elhízás nagyobb kockázata közötti kapcsolatot.

Kutatások szerint a rövidtávú alvásmegvonás növeli a magasabb kalóriatartalmú, szénhidrátban gazdagabb ételek fogyasztása iránti vágyat, késztetést.

A kép baloldala: (lentről felfelé haladva)

Hosszú távú kialvatlanság

Egy alvásvizsgálat 1741 férfi és női önkéntesen elemezte a kevesebb alvás, kialvatlanság hosszú távú hatásait. 10-14 éves nyomon követést végeztek ebben a vizsgálatban kiderült, hogy a 6 óránál kevesebb alvás növeli a halálozás kockázatát. Az adatokat korrigálták a cukorbetegség, magas vérnyomás és egyéb tényezők meglétével/hiányával.

Nő a halálozási arány

Férfiakon csökken a spermaszám

Nő a szív-érrendszeri kockázat

Nagyobb a cukorbetegség kockázata

Egyes daganatos betegségek veszélye is nagyobb lehet

Fokozottabb az elhízás, túlsúly kockázata

A stroke kockázata mintegy négyszeresére (!) nő

A kép jobboldala: (fentről lefelé haladva)

Egyetlen nem jól átaludt éjszaka is elegendő lehet a kibillenéshez...

Fokozottabb éhségérzet

Nő a figyelmetlenség (pl. balesetveszély)

Nem éppen úgy nézünk ki, ahogyan szeretnénk

Nagyobb hajlam a megfázásra

Csökken az agyszövetünk

Érzékenyebbek vagyunk

Koncentráció- és memóriazavar alakulhat ki

Forrás: Faculty of Medicine