Mikor adhat okot aggodalomra a nyakfájás?

#fájdalom #nyakfájdalom #fejfájás #izzadás
2020.02.23.

A nyakfájás nemcsak kellemetlen, de általában ijesztő is: az emberek többsége nagyon fél attól, hogy valami gond van a gerincével, és ennek a nyakfájás az egyik tünete. Azonban a nyakfájás miatt a legtöbbször nem kell aggódni.

A nyakunkban nemcsak csontokat, ízületeket, inakat és izmokat találunk (melyek segítik a nyak, illetve a fej mozgatását), de a gerinc, illetve a gerincvelő össze is köti az agyat és a koponyát a testünk többi részével. Emellett pedig más fontos szervek is a nyaki területen vannak, így például a gége, a nyelőcső és a pajzsmirigy. Ezek mind okozhatnak fájdalmakat. A legtöbbször azonban a nyakfájás miatt nem kell túlzottan aggódni: ha komolyabb probléma álla háttérben, akkor a nyaki fájdalom mellett más tüneteink is vannak.

Nyakfájás: civilizációs ártalom?

A nyakfájás oka az esetek legnagyobb részében a rossz tartás, az izmok túlerőltetése. Ha túl sokáig ülünk (vagy állunk) egy helyben, például az íróasztalunknál, akkor a nyak izmai egyszerűen "bemerevedhetnek", ez pedig fájdalomként jelentkezhet, de az is előfordulhat, hogy nehezebben tudjuk mozgatni a fejünket. Az is nyakfájást okozhat, ha kényelmetlen pózban vagy nem megfelelő párnán alszunk.Az okostelefonok, táblagépek napi, akár több órán át tartó használata is hozzájárulhat ahhoz, hogy nyaki fájdalom alakuljon ki.

Szerencsére, ha a nyakfájást túlerőltetés vagy rossz tartás váltja ki, a fájdalom egy-két napon belül el is múlik. Ha azonban a fájdalom rendszeresen visszatér, érdemes konzultálni gyógytornásszal, vagy felülvizsgálni a szokásainkat: a fájdalom megelőzhető például a párna lecserélésével, vagy azzal, ha munka közben, óránként néhány perces szünetet tartunk és nyújtózkodunk, mozgunk egy kicsit (ez egyébként a szemfáradtságot is csökkenti, sőt a koncentrációt is javítja).

Mikor aggódjunk a nyakfájás miatt?

A legfontosabb "szabály": önmagában a nyaki fájdalom nagyon ritkán jelez komolyabb problémát. Ha súlyosabb betegséggel kell szembenéznünk, azt általában más tünetek is kísérik, például láz, hányinger vagy hányás, fejfájás, nyelési vagy légzési nehézségek, légszomj, fokozott izzadás stb. Szintén lényeges, hogy a túlerőltetéssel, tartási zavarokkal együtt járó problémák néhány napon belül elmúlnak, vagyis ha komolyabb betegség áll a háttérben, akkor a fájdalom hosszabb ideig, több hétig tart. Nem csak akkor érdemes orvoshoz fordulni, ha a fájdalmat hetekig érezzük, hanem akkor is, ha az intenzív, erős fájdalom nagyon gyorsan, akár néhány percen belül alakul ki!

Olvasson tovább! Így enyhítheti a krónikus hátfájást!

Nem szabad figyelmen kívül hagynunk azokat a tényezőket sem, melyek hozzájárulhatnak a fájdalom kialakulásához, vagy éppen növelik a súlyosabb betegségek rizikóját. Ezek közé tartozik például az életkor, a krónikus betegségek (pl. a cukorbetegség), de az is, ha új edzésprogramba kezdtünk, vagy ha a fájdalom kialakulása előtti napokban valamilyen balesetünk volt.

Forrás: EgészségKalauz