Óvjuk szemünk világát: a kék fény hatása látásunkra

#fájdalom #fejfájás #szembetegség
2018.03.02. Módosítva: 2018.03.02.
Óvjuk szemünk világát: a kék fény hatása látásunkra

Mi az a kék fény és hogyan károsítja szemünket? Megelőzhetjük a látásromlást? Tippek és trükkök a megelőzéshez.

Az ébresztőóránk reggel bekapcsol, mi pedig azonnal gördítjük is át telefonunk kezdőképernyőjét, hogy e-mailünket, és a közösségi médiát böngésszük. Ezután dolgozni indulunk, ahol a következő 8 órában szintén számítógépünk képernyőjét nézzük. Este pedig jól megérdemelt pihenésünket töltjük a kanapén, kezünkben a tabletünkkel, ahol kedvenc sorozatunkat nézzük éppen online. Mit gondol, ezután hogy érzi magát a szeme?

Sokunk szinte a képernyőhöz ragasztva tölti a napjait. Az elmúlt évben a Nielsen közvélemény-kutató vállalat tárta fel azt a jelenséget, miszerint az USA-ban egy átlagos felnőtt napi 8 óra 47 percet tölt okos eszközeit használva.

Milyen hatással van a kék fény szemünk egészségére?

A válasz sajnos nem teljesen egyértelmű. Egyes orvosok aggódnak amiatt, hogy az elektronikus eszközök kék fénye szemünkre negatív hatást gyakorolhat. "A kék fény azért érdekes, mert a szaruhártya és a lencse sem szűri ki, így az közvetlenül a szem hátsó részéhez igazodik" – mondja Anam Qureshi, NYU New York-i professzora.

Azt mondja, egyes szakértők úgy vélik, hogy ez károsítja a retinát és olyan állapotokhoz vezethet, mint a makula degeneráció – ugyanakkor még nincs olyan kutatás, amelyek alátámasztaná ezeket az aggályokat.

A kék fény erősen károsítja a szemet Forrás: EgészségKalauz

Janelle Routher optometrista szerint a képernyő hosszú távú bámulása a betegeinél szemészeti elváltozásokhoz vezetett, amelyet számítógépes látás szindrómának is nevezhető. A tünetek olyanok, mint például a homályos látás, fáradt, piros és száraz szemek, illetve a fejfájás.

Szemléljük úgy a helyzetet, hogy egy olyan kényszerített helyzetben vagyunk, ahol nagyon hosszú ideig bizonyos helyzetben kell tartanunk egy végtagunkat. A lábunk vagy karunk ilyenkor el fog fáradni, és onnantól nem lesz képes tartani azt a pozíciót – mondja Dr. Routhier. Ugyanez történik szemünkkel is.

Annak érdekében, hogy egy adott tárgyra összpontosítsunk, szemünk izmainak össze kell húzódnia. Egy idő után pedig ezek az izmok elfáradnak, mi több, néhány tanulmány arra is fényt derített, hogy a kék fény elnyomja a melatonin nevű hormont, amely az egészséges cirkadián ritmusért is felelős. Ez később megnehezíti az elalvást, majd az alváshiány káros következményeivel kell majd számolnunk.

20/20/20 szabály szemünk épségéért

Ha régóta koncentrál a képernyőre, próbálja ki a 20/20/20-szabályt –ajánlja a szemész. A cél ilyenkor az, hogy tartson szünetet minden 20. percben 20 másodpercre, és nézzen legalább 20 láb (kb. 6 méter) messzire. Lehet ez például egy közelben lévő ablakon való kinézés, amelyhez készítsen emlékeztetőt telefonjára.

Nem tudja miért fáj a feje? Kattintson és ismerje meg a monitor okozta fejfájás tüneteit!

Lehet, hogy bután hangzik, de próbálja emlékeztetni magát a pislogásra is. Amikor ugyanis koncentrálunk, szemünk csökkenti a pislogások gyakoriságát, amely az összes könnyünket elpárologtatja szemünk felszínéről ezáltal elősegítve a homályos látást, a vörösséget és a fájdalmat.

Tippek, hogyan óvjalátását!

  • Töltsön le fénycsökkentő alkalmazást telefonjára, vagy használja az éjszakai üzemmódra váltást.
  • Elalvás előtt egy órával ne használja már okos készülékeit, olvasson, hallgasson inkább zenét!
  • Vásároljon okoslencsét, amely kiszűri a kék fényt. A BluBlocker/BluControl lencsék kifejezetten ezt a fényt szűrik meg. Korábban ezek a lencsék a régebbi CRT monitorokhoz igazodva még színesek voltak, manapság azonban csak bizonyos fénytörésben lehet már észrevenni rajtuk a különbséget, így viselőjük kinézetén sem változtatnak.
  • Az Önnek legmegfelelőbb szemüveget válassza, vegye figyelembe, hogy idővel szüksége lehet olvasószemüvegre.
  • Figyeljen arra, milyen távolságról nézi kék fényt kibocsátó készülékeit!

Forrás: health.com

Forrás: EgészségKalauz