Kudarc az iskolai „Puszi és Pá” parkolás?
Az iskolák melletti K+R parkolóhelyeken csak annyi időre szabad megállni, ameddig a gyerek kiszáll az autóból.
Egyre több iskola előtt létesítenek „Puszi és Pá” (Kiss & Ride, K+R) parkolóhelyeket az önkormányzatok azzal az indokkal, hogy így biztonságosabban szállhatnak ki a gyerekek az iskolánál. A Levegő Munkacsoport megnézte, mennyire jól működnek ezek a parkolók. Az eredmény lesújtó, de van megoldás.
Az iskolák melletti K+R parkolóhelyeken csak annyi időre szabad megállni, ameddig a gyerek kiszáll az autóból. A Levegő Munkacsoport négy budapesti iskolánál vizsgálta meg a reggeli iskolakezdés időszakában, hogy összességében mennyire váltak be ezek a parkolók.
A II. kerületi Áldás utcai, valamint a XI. kerületi Ádám Jenő és Teleki Blanka általános iskola esetében nem volt elég K+R parkolóhely az érkező autók számára, így komoly torlódások alakultak ki, ami fokozott légszennyezéshez is vezetett. Bár a XIII. kerületi Hegedűs Géza általános iskola előtt elegendő K+R parkolóhely áll rendelkezésre, az egymás után megálló és újrainduló autók miatt itt is érezhetően megnőtt a levegő szennyezettsége. Tehát a K+R parkolókkal a legtöbb helyen nem sikerült megszüntetni az iskoláknál reggelente kialakuló dugókat, a légszennyezés pedig mindenütt megmaradt. Amint pedig egyéb felmérésekből ismert, ez a szennyezés a tantermekbe is bejut és onnan csak lassan távozik.
Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője elmondta: „Az iskoláknál kialakított K+R legkárosabb hatása az, hogy megerősíti a tévhitet, amely szerint az autóval közlekedést természetesnek kell venni. Azt a tévhitet is erősíti, hogy a szülő jót tesz a gyerekével, ha autóval viszi az iskolába. Pedig épp az ellenkezője igaz: a gyermekek fejlődését, szocializációját hátráltatja, ha autóval mennek iskolába.”
Tóth Csaba, a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa hozzátette:
A legjobb megoldás az, ha nem autóval viszik a gyerekeket az iskolába, az iskola előtti utcaszakaszokat pedig gépjárműforgalomtól mentessé alakítják, hogy a gyerekek biztonságosan besétálhassanak az iskolába, és kevesebb légszennyezés érje őket az utcán és a tanítás alatt. Mindenekelőtt tájékoztatni kell a szülőket arról, hogy a gyermekük és társadalom is jobban jár, ha gyalog, kerékpárral, esetleg tömegközlekedéssel közelítik meg az iskolát.”
A Levegő Munkacsoport egyik önkéntese egy brüsszeli példára hívta fel a figyelmet, ahol az iskolába érkezőknek a K+R parkolóhelyeket nem az iskola előtt, hanem egy közeli utcában alakították ki, az iskola előtti utcaszakaszt pedig időszakosan teljesen lezárják a gépjárműforgalom elől.
A K+R parkolóhelyek hasznosak lehetnek, de nem az iskoláknál, hanem a például a telekocsi-használat ösztönzésére az agglomerációból Budapestre ingázóknak, hasonlóképpen ahhoz, amit más országokban alkalmaznak.
Összegzés
- A K+R parkolóhelyek célja, hogy biztonságosabbá tegyék a gyermekek kiszállását az autóból az iskolák előtt.
- A felmérés négy budapesti iskola példáján mutatta be, hogy a parkolóhelyek gyakran dugók és légszennyezés kialakulásához vezetnek.
- Az iskolák előtti légszennyezés hatása a tantermekre is kiterjed, ami károsíthatja a gyermekek egészségét.
- A fenntartható közlekedési alternatívák, például gyaloglás vagy kerékpározás előmozdítása lenne a megoldás.
- Egy brüsszeli példa szerint az iskolák előtti utca autómentessé tétele javíthatná a gyermekek biztonságát és a levegő minőségét.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!