Ezeket látta már?

Vajon korlátozza-e a tanítás a gyerekek felfedezési vágyát?

Orvostudományi kutatások
2025. április 10. 16:34
Tanulási nehézség gyerek iskola

Kutatók azt vizsgálták, hogy a felnőttek pedagógiai irányítása és a gyerekek önálló felfedezése hogyan kapcsolódik egymáshoz a tanulási folyamatban.

A gyerekek többféleképpen ismerhetik meg a körülöttük lévő világot. Segíthetik őket felnőttek a tudásuk „pedagógiai” átadásával, vagy önállóan is felfedezhetik a környezetüket, saját tapasztalatokat szerezve. Az ELTE PPK kutatói, Zsoldos Rebeka Anna és Király Ildikó tanulmányukban azt vizsgálták, hogy a két tanulási folyamat milyen kapcsolatban van egymással.

Az irányított tanítás árnyoldala

Az irányított, avagy didaktikus tanítás – amely természetes pedagógiai helyzetnek tekinthető – az ismeretek hatékony és gyors átadását teszi lehetővé. Ugyanakkor korábbi kutatások arra hívták fel a figyelmet, hogy ez a módszer a hatékony tudásátadás mellett korlátozhatja a tárgyi környezetünk rejtett, oksági viszonyainak felfedezését. Éppen ezért egyes szakemberek szerint a pedagógiai helyzetben való tanulás és az egyéni exploráció egymást kizáró tanulási folyamatok. Lehetséges, hogy a tanítás beszűkíti az önálló információszerzést, az alternatív lehetőségek autonóm megtalálását.

Lehet, hogy inkább kiegészítik egymást

A gyermekek felfedezéses tanulásával foglalkozó kutatások azonban arra mutattak rá, hogy bizonyos helyzetekben a pedagógiai jelzések éppen, hogy elősegítik az önálló információkeresést. Ezekre a helyzetekre – amelyet a szakirodalom irányított felfedezésnek hív – jellemző, hogy a gyermekek lehetőséget kapnak az önálló információkeresésre, a felnőttek pedig csupán megerősítik a gyermekek által produkált “helyes” ismereteket vagy viselkedést, és segítik őket, ha elakadnak. Előfordulhat tehát, hogy a pedagógiai kulcsok által történő tanulás és az önálló tanulás nem feltétlenül állnak ellentétben, hanem kiegészíthetik egymást.

Összegezve

  • A kutatók vizsgálták a felnőttek pedagógiai irányítását és a gyerekek önálló felfedezését tanulási folyamatban.
  • Az irányított tanítás hatékony és gyors tudásátadást tesz lehetővé, de korlátozhatja a rejtett viszonyok felfedezését.
  • A pedagógiai jelzések segíthetik az önálló információkeresést és lehetőséget adhatnak a gyermekeknek az autonóm megtalálásra.
  • Az irányított felfedezés lehetőséget ad az önálló információkeresésre, a felnőttek csak megerősítik a helyes ismereteket.
  • A pedagógiai kulcsok által történő tanulás és az önálló tanulás kiegészíthetik egymást.

Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!

Forrás: ELTE
# Kutatás # tanulás # tanítás # gyerek # fejlődés

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Írja be a keresőmezőbe a tünetet vagy kattintson a testmodellen arra a testrészre, ahol a tüneteket észleli.

emberi test ábra

Mi a tünetkereső?

Ingyenes tünetellenőrző, ami percek alatt segíthet beazonosítani a problémáját!

Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához
Tünetkereső illusztráció Tünetkereső Orvos válaszol illusztráció Orvos válaszol Gyógyszerkereső illusztráció Gyógyszerkereső Kalkulátorok illusztráció Kalkulátorok

Extra ajánló

Értesüljön legújabb híreinkről hírlevelünkből

Legnépszerűbb

egészségkalauz logo

TÜNETKERESŐ

pulzus ikon

Milyen betegségre utalhatnak a tünetei?

keresés

Keresés, pl. fejfájás

Keresés