Hirdetés

Bőrviszketés

#bőrgyógyászat
2017.03.24. Módosítva: 2017.04.19.
Hirdetés

Kérdés: Tisztelt Doktornő/Doktor úr!

A feleségemnek már egy ideje nagyon viszket a lába a testápolók gyakori használata ellenére is. Ilyenkor nagyon kivakarja és nem tudunk ellene mit csinálni. Mit javasol, mit próbáljunk ellene tenni?

Köszönettel.

Hirdetés

Válasz:

A bőrviszketés (pruritus) egyik leggyakoribb oka a bőr kiszáradása. A bőr túlzott szárazságának első tünetei 35-40 év között már jelentkezhetnek, de 60 év felett válnak gyakoribbá. A száraz bőr a vele járó krónikus viszketés miatt az életminőséget jelentősen befolyásolja, ezért fontos ezzel a panasszal szakszerűen foglalkozni. A túlzott bőrszárazság emellett komoly betegségek tünete is lehet.

A korral a bőr elvékonyodik, a kollagén és rugalmas rostok valamint a lipidek mennyisége csökken, a faggyúmirigyek és a verejtékmirigyek fokozatosan elpusztulnak. Ezt a folyamatot bőröregedésnek nevezzük, melyek együttesen a bőr kiszáradásához és viszkető érzéshez vezetnek.

Az idős emberek több mint felénél jellemző az ún. xerosis, vagyis a fokozott bőrszárazság kialakulása, mely a bőrviszketés egyik leggyakoribb oka. A bőr beidegzése is megváltozik, mely hozzájárul a viszketés élettani folyamatának kialakulásához. Kezdetben főként a lábszárakon, háton jelentkezik, később szinte test-szerte érezhetők az irritáló tünetek, melyek jellemzően az esti órákban, éjszaka a legsúlyosabbak. A vakarózás a viszketést súlyosbítja, mely újabb tüneteket provokál, így egy állandó körforgásban a tünetek tovább romlanak.

A bőrviszketést provokálja vagy súlyosbítja minden, ami a bőrszárazságot fokozza. Így például a hosszantartó, melegvizes fürdők, forró szaunák, vagy a téli hideg és a száraz levegő is. A testápolókban, kozmetikumokban lévő illatanyagok, kémiai tartósítószerek tovább súlyosbíthatják a viszketést. Ismert, hogy pszichés stressz, kimerültség, depresszió mellett a sokszor gyakrabban jelentkező tünetek nehezebben viselhetők és kezelhetők.

A bőr kiszáradása mellett bizonyos betegségek, például cukorbetegség, pajzsmirigy, máj vagy vesebetegség is okozhat test-szerte jelentkező viszketést. Ezek szakorvosi kivizsgálása és kezelése is szükséges.

Javaslom, hogy kedves felesége keresse fel háziorvosát, mondja el neki az észlelt kellemetlen tüneteket, és részletezze a használt készítményeket is! Háziorvosa elsősorban értékelni fogja az szedett gyógyszerei viszketést, túlzott bőrszárazságot okozó esetleges mellékhatásokat, ill. el fogja feleségét küldeni bőrgyógyászhoz további szakvéleményért, a probléma megoldásához szükséges egyedi vizsgálatok elvégzéséért. Sor kerülhet a központi idegrendszer működését szabályozó gyógyszerek adagmódosítására is a vizsgálati eredmények tükrében.

Üdvözlettel: Dr. Tomcsányi Dorottya, gyógyszerész

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés