Mindenki ezt nézi most!

Napégés ellen: nagy dózisban a D-vitamin is segíthet

Napégés ellen: nagy dózisban a D-vitamin is segíthet

Hogyan csökkenti a bőrpírt, a duzzanatot és a gyulladást? Érdemes D-vitamint vinni a nyaralásra is?

Egy kutatásban, melyet a Case Western Reserve University School of Medicine és a University Hospitals Cleveland Medical Center szakemberei vezettek, húsz önkéntes vett részt. A résztvevőket felkarját egy kisméretű UV-lámpával világították meg, ezzel szimulálva a napégést. A "leégés" után egy órával nagy dózisban D-vitamint kaptak, vagy pedig placebót.

Csekély bőrpír a D-vitamintól?

Az önkénteseket ezután 24, 48, 72 órával, majd pedig egy héttel később is megvizsgálták; többek között bőrmintát is vettek tőlük, melyet további elemzésnek vetettek alá. Úgy találták, hogy azok bőre volt a legjobb állapotban, akik a legtöbb D-vitamint vették be.

Akiknek a vérében a legmagasabb volt a D-vitamin koncentrációja, enyhébb gyulladást és bőrpírt tapasztaltak a kísérletet követő 48 órával, mint azok, akik vagy kevesebb D-vitamint kaptak (vagy éppen egyáltalán nem vettek be D-vitamint).

Hogyan gyógyítja bőrünket a D-vitamin?

A D-vitaminról tudjuk, hogy szükséges az immunrendszer megfelelő működéséhez, illetve a betegségek elleni küzdelemhez. A feltételezéseink szerint a D-vitamin segíti a bőr gyógyulását és képes gyorsan csökkenteni a gyulladásokat.

- mondta dr. Kurt Lu bőrgyógyász-professzor, a kísérlettel összefüggő tanulmány vezető szerzője.

"Úgy találtuk, hogy a D-vitamin jótékony hatásainak érvényesüléséhez nagyobb mennyiségre van szükség. Azt azonban nem vártuk, hogy egy bizonyos dózis felett a D-vitamin nemcsak a gyulladást enyhítette, de emellett a bőr gyógyulásáért felelős géneket is képes volt aktiválni."

Ez az első olyan kísérlet, mely leírta, hogy a D-vitamin nemcsak kúraszerűen alkalmazva, de akut gyulladások ellen is igen hatékony. A biopsziával vett bőrminták elemzése során kiderült, hogy a D-vitamin megemelte az argináz-1 nevű gyulladáscsökkentő enzim szintjét. Az argináz-1 gyorsítja a szövetek regenerálódási folyamatait, emellett pedig más, gyulladás elleni proteinek aktiválásához is hozzájárul.

Vízparton nem csak a napégés veszélyes. Olvasson tovább!

Mennyi D-vitamint vigyek magammal a nyaralásra?

Bár a kísérlet eredményei igen biztatóak, dr. Lu egyáltalán nem javasolja, hogy több doboz D-vitamint vigyünk magunkkal a nyaralásra, és ezzel kezeljük magunkat, ha leégtünk. A kísérletben részt vevő önkéntesek ugyanis jóval nagyobb mennyiséget kaptak, mint a napi javasolt mennyiség – sőt az akut gyulladás elleni adag még a tolerálható mennyiséget (melyet 4000-5000 NE-ben határoztak meg) is jócskán túllépi.

Forrás: EgészségKalauz