Ezeket látta már?

Ami nálunk másnéven már létezik: "a zsíradó"

2012.05.21. Módosítva: 2015.11.04.

Mielőtt mindenki megijedne, ez (egyelőre) nem hazai terv... Szakértők szerint az egészségtelen ételek nagymértékű, 20 százalékos megadóztatásával lehetne megfékezni az elhízás terjedését.

Az utóbbi években egyre felkapottabb téma lett az elhízás, és a túlsúllyal járó betegségek ismertetése. A helyzet azonban mégsem javul és mára világjárvánnyá vált az elhízás. Olyannyira, hogy például Mexikóban a vezető halálok a cukorbetegség. A kövérség okozta betegségek ráadásul az országok egészségbiztosítási rendszerét is csődbe dönthetik, ezért ma már a kormányok is igyekeznek olyan intézkedéseket bevezetni, amitől a helyzet javulását várják.

Ami nálunk másnéven már létezik: "a zsíradó"

Az egyik ilyen elgondolás az egészségtelen élelmiszerek megadóztatása, ami más büntetőadós termékek – a cigaretta és az alkohol – ötletéből fakad. Oliver Mytton, az Oxford Egyetem Közegészségtani Intézetének kutatójának a British Medical Journal oldalain megjelent tanulmánya is ezt a témát járta körül, és érdekes következtetésekre jutott. Kifejtette, hogy ezek az adók azon a gazdasági elméleten alapulnak, hogy ha az állam megemeli egy termék adóját, akkor annak a terméknek a fogyasztása várhatóan vissza fog esni.

Ez az elmélet Mytton szerint azonban nem feltétlenül igaz az élelmiszerekre. "Csak azért, mert megemelkedik a félkész, mikrózható, olajban sült sajtfalatkák ára, az nem jelenti azt, hogy az emberek inkább salátát vesznek. Továbbra is megveszik a sajtfalatkákat, mert azt szeretik és ez az, amit el tudnak készíteni" - magyarázta a szakértő.

Mytton kutatócsoportja ennek ellenére számos olyan példát talált, amikor egy viszonylag magas adó bevezetése megváltoztatta az emberek élelmiszerfogyasztási szokásait. Az egyik ilyen példa Dániából származik, ahol rendkívül magas adóval terhelték meg az úgynevezett transzzsír tartalmú ételeket, az emberek pedig egészségesebb ételeket kezdtek el vásárolni. A bostoni Brigham and Women's Kórházban is hasonló eredményeket hozott, amikor a kávézóban 35 százalékkal megemelték a cukros italok árát. Itt is visszaesett ugyanis ezen termékek fogyasztása, 26 százalékkal.

Forrás: Medipress
Google Hírek ikon
Adja hozzá a Híreket a Google hírfolyamához