Ezeket látta már?

Az új táplálékpiramis kiváló segítséget nyújt a megfelelő táplálkozáshoz

2009.01.01. Módosítva: 2015.11.04.

A dietetikusok szerint az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának új „táplálék-piramisa”, amit MyPyramid becenévvel láttak el, segít kicsiknek és nagyoknak az egészséges táplálkozás megértésében és elfogadásában.

Az új táplálékpiramis kiváló segítséget nyújt a megfelelő táplálkozáshoz

A dietetikusok szerint az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának új "táplálék-piramisa", amit MyPyramid becenévvel láttak el, segít kicsiknek és nagyoknak az egészséges táplálkozás megértésében és elfogadásában.

Az új piramis hat függőleges oszlopból áll (szemben a régebbi vízszintes felosztással), amik különböző színűek, a különböző tápanyag típusoknak megfelelően. A narancsszín a gabonaféléket, a zöld a zöldségeket, a vörös a gyümölcsöket, a kék a tejtermékeket, a lila a húsféléket és a hüvelyeseket, a sárga pedig az olajokat jelöli. A piramis mellett végig egy lépcsősort mászó embert látni, a lépcsősor tetején azzal a felirattal, hogy "lépcsők az egészséges önmagadért". Ezzel is próbálják ösztönözni az embereket a fizikai aktivitásra. (A piramis a http://www.mypyramid.gov/ oldalon megtekinthető).

Az új piramis legfontosabb tulajdonsága 2005-ben került a helyére, amikor személyes információkat is csatoltak mellé, úgymint kor, nem és a fizikai aktivitás különböző mértéke. Ezek után mindenki egy személyre szabott egészség- és táplálkozásügyi segítséget kapott.

Marisa Moore dietetikus, az Amerikai Dietetikusok Társaságának szóvivője szerint az új piramis sokkal személyesebb, mint a régi, amit 1992 óta használtak. A társaság fontosnak tartja a már gyermekkorban elkezdett megfelelő táplálkozási szokások kialakítását, ezért honlapjukon olyan gyermek-barát formában is megtalálható a piramis, ami segít a szülőknek megtanítani gyermekeiket az egészséges táplálkozás alapjaira.

Az új ajánlás a következő fogyasztási mennyiségeket javasolja naponta: 2 csészének megfelelő gyümölcs, 2,5 csészének megfelelő zöldség, 90 gramm teljes kiőrlésű búzából készült termék, 3 csésze zsírszegény vagy zsírmentes tej, és kb. 150 gramm hús vagy hüvelyes a fehérjebevitel miatt. A piramis az olajokat csak módjával ajánlja és meghatározza az ún. extra-bevitelből származó maximum kalóriaértékeket, ilyen például a cukor: napi 195 kcal.

Az emberek nagy részének az új piramis jóval megkönnyíti az életét, az eddigi kérdezz-felelek helyett könnyebben fel tudják használni a kapott információkat. Aki cukorbetegségben, vagy egyéb táplálkozási problémában szenved, annak természetesen a továbbiakban is ajánlott dietetikus szakemberrel megbeszélnie a saját étrendjét.

medipress.hu

Forrás: EgészségKalauz