Cukkini: gyulladások, asztma és plusz kilók ellen

#cukkini #fogyókúra #C-vitamin #béta karotin
2020.06.07.

Az uborka nagyvárosi rokona a cukkini, a zöldségek közt még kiskorúnak számít, de a reformkonyhában már nagy múltra tekint vissza. Lássuk, hogyan hat az egészségünkre!

Csupán pár évtizede, hogy a cukkini elindult világ körüli útjára, de nem sok idő kellett ahhoz, hogy szinte minden kultúra konyhájában meghonosodjon. Hazánkban sem régóta fellelhető az első ránézésre inkább uborkára emlékeztető zöldség.

A szép alakért

A mexikói származású cukkini az uborka mellett a töknek is rokona. Velük ellentétben viszont az elkészítési módokat tekintve messze megelőzi mindkét zöldséget. Szinte mindenre alkalmas, párolva, grillezve, sütve és főzve is kiváló étel készíthető belőle. Összedobhatunk vendégváró ropogtatni való falatkákat, főételt, vagy egy különleges desszertet, ha valami újdonságra vágyunk.

Persze nem csak a változatos felhasználási módok miatt kedvelik és eszik ilyen sokan. A cukkini a reform ételek és receptek sztárja. Ezt a megtisztelő címet egy rendkívül hasznos tulajdonságáért nyerte el: hamar laktat, viszont nem hizlal, mivel 100 gramm cukkiniben csupán 17 kalória van. Ezek után nem kell meglepődni, miért találjuk meg a legtöbb reform recept hozzávalójaként.

A héjában is van vitamin!

Akik még nem mozognak otthonosan a konyhában, nyugodtan próbálkozzanak a cukkinival, finom ételeket készíthetnek pillanatok alatt. A párolt cukkini bármilyen körettel, de akár pirítós kenyérrel is ízletes harapnivaló. A barátainkat pedig könnyedén elkápráztathatjuk, ha – akár csak az avokádó esetében – krémet készítünk a hosszúkás zöldségből.

A cukkini igazi vitaminbomba, szívünk, szemünk és csontunk is meghálálja, ha rendszeresítjük az étrendünkbe. Nem árt, sőt hasznos, ha a héjától sem szabadulunk meg, mivel béta karotint és antioxidánsokat tartalmaz. A cukkini húsa főként C-vitaminban gazdag, de emellett A- és B6-vitaminokat is rejt, sőt, kiváló mangán- és káliumforrás.

Fogyasszuk gyakran, mert a szívbetegségek nagyobb eséllyel kerülhetnek el minket, de az asztma kezelése, valamint a gyulladások csökkentése során is a hasznát vehetjük.

Cukkinis recept: cukkinis-póréhagymás krémleves

Hozzávalók:

  • 50 dkg krumpli
  • 2 db zöldségleveskocka
  • 1 kg cukkini
  • 1/2 szál póréhagyma (vagy 1 csokor újhagyma)
  • 10 dkg cheddar sajt
  • bors
  • szerecsendió

Miután a krumplikat megmostuk, pucolatlanul nagyobb darabokra vágjuk. Ezeket a darabokat egy fazékba tesszük, és éppen annyi vizet öntünk rá, hogy ellepje őket. A leveskockákat belemorzsoljuk, majd lefedjük a fazekat. Miután felforrt, még 5 percig főzzük. Ezután adjuk hozzá a cukkinit, majd újabb 5 percig főzzük, legutoljára pedig a póréhagymával rottyantjuk össze.

Miután levettük a tűzről, mindenki a saját ízlése szerint ad hozzá reszelt sajtot, sót és borsot. Nem árt frissen reszelt szerecsendióval is megbolondítani. Végül botmixerrel pürésítjük, miközben annyi meleg vizet öntünk hozzá, hogy krémes állaga legyen.

Forrás: EgészségKalauz