A magyarok többsége szerint továbbra is hálapénz és magánorvos kell a jó szülészeti ellátáshoz
A magyar szülők az anyagi tényezőket tartják a szülészeti ellátással való elégedettség fő alapjának.
Az anyagi tényezőket tartják a legfontosabbnak a magyar szülők ahhoz, hogy elégedettek legyenek a gyermekük születésekor nyújtott szülészeti ellátással – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem frissen publikált tanulmánya.
A magyarországi szüléssel való elégedettséget, benne különösen a hálapénz szerepét vizsgálták társadalmi és demográfiai tényezők szerint a Budapesti Corvinus Egyetem kutatói 2024 februárja és áprilisa között a magyar felnőtt lakosság reprezentatív mintáján, több mint 1500 ember megkérdezésével. Udvari Orsolya és Szalma Ivett tanulmánya a BMC Pregnancy and Childbirth folyóiratban jelent meg idén áprilisban.
Az eredmények alapján a nők elégedetlenebbek a szüléssel, mint a férfiak. A gyermekük születése kapcsán tapasztalt egészségügyi ellátással elégedetlen nők aránya 13,8%, míg a férfiaknál ez az arány mintegy a fele: 6,1%. A magasabb iskolai végzettségűek, a pénzügyi nehézségekkel küzdők, illetve azok, akik a 2020-as egészségügyi jogszabályváltozás után szültek, szintén lényegesen elégedetlenebbek voltak ellátásukkal.
A szülészeti ellátás minőségét befolyásoló tényezők a szülők szerint.
Forrás: Budapesti Corvinus Egyetem
A válaszadók túlnyomórészt az anyagi tényezőket tartják fontosnak az egyéb kompetenciákkal (pl. kommunikáció) szemben, ha jobb szülészeti ellátáshoz szeretnének jutni. Csaknem 78%-uk véli úgy, hogy választott orvos esetében jobb ellátásban részesülnek az érintettek, 72%-uk látja a hálapénzt jobb ellátáshoz vezető tényezőnek, ezt követik azok, akik szerint a jobb anyagi helyzetben lévő személyek magasabb minőségű ellátást kapnak (68%).
A szülészeti ellátás minőségét befolyásoló tényezők a szülők szerint.
Forrás: Budapesti Corvinus Egyetem
A megkérdezettek 60%-a gondolja úgy, hogy a kórházi rendszer megfelelő ismerete és a hatékony kommunikáció valamelyest vagy jelentősen jobb ellátást eredményezhet, 55%-uk a hozzátartozók jelenlétét is a jobb ellátást elősegítő tényezők közé sorolja. Az ellátás minőségét legkevésbé befolyásoló tényezőnek az etnikai hátteret tartják, ezt a válaszadók tizede jelölte meg, ami meglepő eredmény.
Az alacsonyabb iskolai végzettségűek minden dimenziót (a hozzátartozók jelenlétét leszámítva) lényegesen fontosabbnak tartottak a magasabb iskolai végzettségűekhez képest. A 40–59 éves korosztály minden tényezőt szignifikánsan lényegesebbnek talált, mint a másik két korcsoport (18–39 és 60+).
„Az eredmények rámutatnak arra, hogy a méltányos szülészeti ellátáshoz való hozzáférés terén továbbra is tartós egyenlőtlenségek állnak fenn, ezen sürgősen javítani kell. Célzott kampányokat és központi tájékoztatást szükséges indítani arról, hogy mindenkit ugyanaz a hozzáférés és ellátás illet meg anyagi helyzetétől függetlenül – különösen mivel a válaszadók a jogszabályi reformok ellenére a hálapénzt továbbra is hasznosnak ítélik” – hangsúlyozta Udvari Orsolya, a Budapesti Corvinus Egyetem szociológia doktori programjának PhD-hallgatója, a tanulmány első szerzője.
A kutatók kiemelték: fel kell hívni a figyelmet arra, hogy az anyagi helyzetnek nem szabad befolyásolnia a szülészeti ellátást. Ez különösen az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 40–59 évesek körében szükséges, mert szerintük minél jobb anyagi helyzetben van valaki, annál jobb ellátást kap gyermeke születésekor.
Összegezve
- A magyar szülők az anyagi tényezőket tartják a szülészeti ellátással való elégedettség fő alapjának.
- A Budapesti Corvinus Egyetem kutatása 2024 februárja és áprilisa között készült több mint 1500 ember megkérdezésével.
- A tanulmány rámutatott, hogy a nők általában elégedetlenebbek szülészeti ellátásukkal, mint a férfiak.
- Az érintettek szerint a választott orvos és a hálapénz javíthatja az ellátás minőségét.
- Szükséges a méltányos szülészeti ellátás érdekében célzott oktatás és tájékoztatás indítása.
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!