A magasabb autók miatt nagyobb veszélyben lehetnek a gyerekek
A magas motorháztetejű autók vezetői nem látják maguk előtt még a kilencéves gyerekeket sem - állítja egy új tanulmány.
Mindez az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és a Tiszta Városok Kampány által közzétett tanulmányából derül ki. A civil szervezetek szigorú korlátozások bevezetését sürgetik.
Miért lehetnek veszélyesek a nagy autók?
Az elmúlt években az új autók motorháztetőjének magassága Európában évente átlagosan fél centiméterrel nőtt. Az új autók motorháztetője 2024-ben átlagosan 83,8 centiméter magas volt, szemben a 2010-es 76,9 centiméterrel – derül ki az EU-t, az Egyesült Királyságot és Norvégiát vizsgáló jelentésből, amely első ízben elemzi európai szinten a motorháztetők magasságát. Az emelkedés egybeesik a városi terepjárók (SUV-ok) értékesítésének folyamatos növekedésével: az arányuk az összes újonnan eladott autók között Európában a 2012-es 10 százalékról tavaly 56 százalékra emelkedett. Ugyanakkor sem az európai, sem az egyes nemzeti jogszabályok nem korlátozzák a motorháztető magasságát.
Az újonnan eladott személygépkocsik motorháztetője átlagos magasságának alakulása az EU-ban, az Egyesült Királyságban és Norvégiában, valamint Magyarországon (cm)
Forrás: Levegő Munkacsoport
A balesetek során a magas motorháztetejű autók jellemzően a súlypont felett ütköznek a felnőtt gyalogosoknak, és gyakran először a létfontosságú szerveiket találják el. A nők különösen veszélyeztettek, mivel a súlypontjuk alacsonyabban helyezkedik el, mint a férfiaké.
A férfiak és nők súlypontjának átlagos elhelyezkedése
Forrás: Levegő Munkacsoport
Minél magasabb a jármű eleje, annál valószínűbb, hogy egy személyt akár 50 km/órás sebességnél is az autó alá lök ahelyett, hogy oldalra lökné. Egy tanulmány, amely 300 000 belgiumi közlekedőt érintő baleseteken alapul, azt mutatta, hogy a motorháztető magasságának 10 centiméteres növekedése (80-ról 90-re) ütközés esetén 27 százalékkal növeli a gyalogosok és kerékpárosok halálának kockázatát.
A magas motorháztetők a gyalogosokat általában az autó alá lökik, miközben az alacsonyabb motorháztetők inkább félrelökik őket
Forrás: Levegő Munkacsoport
A magas motorháztetők megnehezítik azt is, hogy a járművezetők rálássanak a többi közlekedőre. A T&E megbízásából az EU és az Egyesült Királyság útjain végzett tesztek szerint a legmagasabb homlokzattal rendelkező modell, a Ram TRX vezetője nem látja a közvetlenül előtte álló, legfeljebb kilencéves gyermekeket. Egy Land Rover Defender vezetője pedig nem látja a legfeljebb négy és fél éves gyermekeket.
Minél magasabb a motorháztető, annál nagyobb a vakfolt
Forrás: Levegő Munkacsoport
Stoll Barbara, a Tiszta Városok Kampány főigazgatója elmondta:
Naponta egy gyermek hal meg Európa útjain, mégis olyan nagyra tervezik az autókat, hogy a gyerekek láthatatlanok a vezetőülésből. Szerencsére egyre több városvezető lép fel a nagyméretű autók elterjedése ellen, kiállva azért, amit a polgárok valójában akarnak: biztonságos, zöld utcákat járműmonstrumok nélkül. A városoknak gyorsabban kell lépniük tovább a túlméretes terepjárók korlátozásáért, a közterület visszaszerzéséért, és az emberek biztonságát kell előtérbe helyezniük.
A magasabb autóknak drágábban parkolhatnának
A T&E és a Tiszta Városok Kampány felszólította az EU-t és az Egyesült Királyságot, hogy 2035-ig szabjanak felső határt a motorháztető magasságának, így is korlátozva az autók méreteit. A tanulmány a motorháztetők esetében 85 centiméteres legnagyobb magasságot javasol. A 2035-ös dátum pedig elegendő időt adna az autógyáraknak az átállásra. Azonban addig sem szabad tétlenkedni: az adókat és a parkolási díjakat is a járművek súlyához kell szabni. (Amíg a jogszabályok nem teszik kötelezővé az autók méreteinek nyilvántartását, addig az autók súlya a legjobb rendelkezésre álló helyettesítő adat.)
Szegő Judit, a Tiszta Városok Kampány magyarországi projektvezetője kijelentette: „Szerencsére már Budapesten is elkezdődött a városi terepjárók elleni fellépés: a Fővárosi Közgyűlés tavaly úgy módosította a parkolási rendeletét, hogy a 2000 kilogrammnál nehezebb autók után kétszeres mértékű órás parkolási díjat kell majd fizetni; sajnos azonban ez a változás csak 2027. január 1-től lépne hatályba, és a díj mértéke is túl alacsony ahhoz, hogy érdemi eredményt hozzon. A helyi lakosok tekintetében viszont élen jár a Terézváros, amely már most is kétszeres díjat (évi 72 000 forintot) vet ki a nehéz személyautókra.”
Tóth Csaba, Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa hozzátette: „A nagyobb autók az átlagosnál sokkal gyakrabban parkolnak szabálytalanul, sokszor a járdát is elfoglalva. A hatóságoknak szigorúan fel kellene lépniük ezen jogsértések visszaszorítására.”
Összegzés
- A magas motorháztetőjű autók vezetői részéről a gyalogosok és kisebb gyermekek észlelése jelentősen nehézkessé válik.
- A tanulmány szerint az autók motorháztetőjének magassága átlagosan 83,8 centiméterre nőtt 2024-ben.
- A magasabb motorháztető súlyosabb sérüléseket okozhat balesetek során, nagyobb kockázatot jelentve a gyalogosokra.
- A civil szervezetek korlátozásokat sürgetnek az autók méretének csökkentése és a közterület védelme érdekében.
- Budapesten parkolási díjak kétszeres emelésével próbálják ösztönözni az autók méretének csökkentését.
Ha az első 12 órában nem jelentkeznek tünetek, lehet még agyrázkódás?Az orvos válaszol
Kövesse az Egészségkalauz cikkeit a Google Hírek-ben , a Facebook-on, az Instagramon vagy a X-en, Tiktok-on is!