Hirdetés

Így kerülheti el a nyaralás alatt a hasmenést

#hasmenés #utazási betegség #utazás #immunrendszer
2019.07.11.
Hirdetés

Elutazott, élvezné a nyaralást, de hasmenéssel küzd? A gyomor- és bélrendszeri megbetegedések az utazások során tapasztalt leggyakoribb megbetegedések közé tartozik.

Hirdetés

A hasmenés, különösen utazások során, idegen helyeken rendkívül kellemetlen. A kirándulás, nyaralás örömétől is képes megfosztani azt, aki a nap jelentős részében a mellékhelyiséghez kötött. Statisztikák alapján az úti céltól függően az utazók 30-70 %-a szembesülhet hasmenéssel. Minél inkább idegen az utazó számára az új helyen az éghajlat, és minél alacsonyabb a közegészségügyi színvonal, annál nagyobb az esélye, hogy fellép a hasmenés.

Mi okozza az utazások során fellépő hasmenést?

Az egészséges bélműködés alapvető feltétele a bélflóra egyensúlya, a bélben található mikroorganizmusok megfelelő aránya. Ha ezt az érzékeny egyensúlyt a szervezet számára ismeretlen baktériumok méreganyaga megzavarja, annak hirtelen fellépő hasmenés lehet a következmény. Márpedig ez az idegen országokban, távoli tájakon könnyen megesik! Az utazási hasmenés leggyakoribb okozói az Escherchia coli, a Salmonella, a Shigella és a Campylobacter baktériumok. Az emberi szervezet a távoli tájakon honos, így számára „idegen” baktériumtörzsekkel nem tud megbirkózni, és ennek gyakran hasmenés a következménye.

Az utazási hasmenés veszélye különösen magas azokban az országokban, ahol az általános higiéniai színvonal alacsony: ilyen esetben a mosatlan zöldségek és gyümölcsök, a vezetékes víz és a nem kellőképpen átsütött húsok mind-mind potenciális baktériumhordozók. Emellett, az utazással, átszállásokkal, időzóna átugrásokkal járó stressz is szerepet kaphat az utazási hasmenés kialakulásában.

Néhány tipp az utazási hasmenés megelőzésére

- Erősítse az immunrendszerét!

- Ha egy országban nem fogyasztható a csapvíz, akkor olyan zöldséget, gyümölcsöt sem ajánlatos fogyasztani, amit abban mostak meg!

- A zöldségek, gyümölcsök fogyasztására érvényes aranyszabály: "hámozza meg (tiszta késsel), főzze meg, vagy hagyja ott!"

- Távoli, egzotikus országokban kerülje a majonéz fogyasztását!

- Mondjon le a félig átsütött húsokról, halakról!

- Kerülje a fagylaltárusokat és a jégkockákat!

- Naponta többször mosson kezet - alaposan, szükség esetén fertőtlenítőszerrel!

Ne feledje az „úti patikát”!

- Vigyen magával hasmenés kezelésére szolgáló gyógyszert! Ezek az - általában vény nélkül kapható - gyógyszerek csökkenthetik a hasmenéses epizódok számát és lerövidíthetik a hasmenéses időszakot.

- Vigyen magával probiotikumot is! Hasmenés alatt mindig felborul a bélflóra egyensúlya. Annak a rendezésében a pre- és a probiotikumok segíthetnek. Ha ezeket már a hasmenés alatt elkezdi szedni, akkor jó eséllyel hamarabb rendeződnek a panaszai.

A „mit iszik” kérdés sokkal fontosabb, mint a „mit eszik”

A hasmenés kezelésében a kiszáradás (=dehidráció) megelőzése, illetve a már kialakult dehidráció kezelése elsődleges fontosságú,- ez pedig elsősorban folyadékfogyasztással valósulhat meg. A legtökéletesebb folyadék hasmenéses betegeknél a sós-cukros víz, aminek az elkészítéséhez a gyógyszertárakban kaphatók speciális porok. De akár ásványvíz, teák vagy levesek formájában is pótolható a folyadék. Kerülendők ugyanakkor a szénsavas, cukrozott üdítőitalok, a magas cukortartalmú gyümölcslevek, a koffeintartalmú italok és a vízhajtó gyógyteák

RECEPT:

Ha a rehidráló oldat készítéséhez nem tud gyógyszertári készítményt beszerezni, szükség esetén „házilag” is készíthető rehidráló oldat. 4 teáskanál cukrot és 1 teáskanál konyhasót kell 1 liter előzetesen felforralt, majd lehűtött vízben feloldani. Ezt lassan kortyolgatva, apránként kell meginni.

Nyugodtan eheti azt, amit kíván

Változnak az idők: régen főtt krumplira és pirítósra kárhoztatták a hasmenéses beteget. Napjainkban a szakmai szervezetek ajánlása alapján nyugodtan fogyaszthatják a hasmenéssel küzdők azt az ételt, amit megkívánnak (már ha vannak annyira jó állapotban, hogy étvágyra gerjedjenek). Tény persze, hogy a túlságosan zsíros, fűszeres ételek ebben az esetben nem a legjobb választásnak bizonyulnak.

Dr. Budai Marianna PhD.

szakgyógyszerész

Forrás: EgészségKalauz
Hirdetés