Covidos volt, de még mindig nem érzi a szagokat? Ez a módszer segít!

#post-covid #szaglásvesztés #koronavírus #szaglás
2021.04.30.
Covidos volt, de még mindig nem érzi a szagokat? Ez a módszer segít!

Ez a legjobb, gyógyszermentes megoldás, hogy visszanyerje a szaglását a post-Covid alatt!

Rengetegen számolnak be arról, hogy koronavírus-fertőzés után elveszítik a szaglásukat, ízérzékelésüket, és hónapokig nem is nyerik vissza azt. A szakemberek szerint az egyik legjobb módszer a teljes felépüléshez a szaglástréning.

A szaglásvesztésre nem feltétlen a gyulladáscsökkentő a megoldás

A szag- és ízérzékelés elvesztése, gyengülése vagy megváltozása az egyik legjellegzetesebb tünete a COVID-19-nek, és rengeteg gyógyult beteg számol be arról, hogy felépülése után sem nyeri vissza a szaglását, ízérzékelését, akár heteken, hónapokon keresztül. Ennek pedig az életminőségre, a hangulatra is negatív hatása lehet.

Mivel a szaglás elvesztésének hátterében számos ok meghúzódhat, a kezelése is sokféle lehet. Bár előfordulhat, hogy a szaglás elvesztésének az oka visszafordíthatatlan károsodás (pl. agysérülés), sok esetben viszonylag egyszerűen, például gyulladáscsökkentőkkel, kortikoszteroidokkal kezelhető a probléma. A koronavírus-fertőzés okozta szaglásvesztésnél is ez az egyik lehetséges terápiás módszer. Sok szakmai szervezet azonban arra figyelmeztet, hogy a kortikoszteroidok alkalmazása ezekben az esetekben nem a legjobb módszer.

Ezek a gyógyszerek a COVID-19-cel összefüggő szaglásvesztésnél kevésbé hatékonyak, kellemetlen mellékhatásaik lehetnek, és a spontán gyógyulás aránya is magas. Vagyis, az előnyök és hátrányok nincsenek egyensúlyban, a gyógyszeres kezelés felesleges lehet, ugyanakkor megviselheti a szervezetet.

Szaglástréning a szaglás visszaszerzéséért

Egy lehetséges, gyógyszermentes terápiás módszer lehet azonban a „szaglástréning”, melynek nincsenek káros mellékhatásai, olcsó, mindenki számára elérhető és hatékonyságát több kutatás is igazolja. A szaglástréning lényege, hogy a szaglás, pontosabban bizonyos illatok és szagok iránti "érzékenység" növelhető, visszaállítható, ha az érintett rendszeresen kapcsolatba kerülhet ugyanazokkal a szagokkal - vagyis, hónapokon keresztül, naponta többször is megszagolgathatja ezeket.

A legtöbbet tanulmányozott szaglástréning-kúra során 3 hónapon keresztül naponta 4-5 alkalommal kell alaposan megszaglászni 1-1 illatot a gyümölcsös, virágos, gyantás és fűszeres illatkategóriákból (a legtöbbször alkalmazott illatok a rózsa, a szegfűszeg, a citrom és az eukaliptusz). A vizsgálatok szerint a szaglástréningnek köszönhetően a betegek sokkal hatékonyabban képesek megkülönböztetni és azonosítani a különböző szagokat.

A szaglástréning azoknál is hatásosnak bizonyult, akik a COVID-19 szövődményeként veszítették el a szaglásukat: a napi kétszer végzett „szagló-gyakorlatok” hatására a betegek 95 százaléka hat hónapon belül visszanyerte a szaglását.

Hogyan működik a szaglástréning?

A szakemberek szerint a módszer sikere a neuroplaszticitáson alapul, vagyis az agy azon képességén, hogy az idegrendszer képes újrastrukturálni, „újrahuzalozni” magát sérülés, betegség vagy más változás következtében, ezzel kompenzálva az elveszített képességeket.

A szaglástréning előnye, hogy bárki számára elérhető, egyszerű és olcsó, nem szükségesek hozzá sem speciális eszközök, sem betanítás. A kulcs a rendszeresség és az állhatatosság: ahhoz, hogy jó eredményeket érjen el valaki, naponta két-három alkalommal szükséges „ismerkedni” az illatokkal, legalább 3 hónapon keresztül.

Tulajdonképpen az is mindegy, milyen illatokat választunk, sőt a szakemberek szerint még a hangulatunkra is pozitív hatással lehet, ha olyan szagokkal tréningezzük az orrunkat és az agyunkat, amelyeket egyébként kedvelünk és kellemes érzések, emlékek kötődnek hozzájuk, legyen szó akár a frissen őrölt kávéról, a fahéjról, a vaníliáról vagy éppen a kedvenc parfümünkről. A szakemberek szerint a legjobb eredményekhez 12 hetente cseréljük le a szaglástréninghez alkalmazott illatokat.

Olvassa el ezt is!

Szaglástréning egyszerűen, 4 lépésben

1. Válasszunk 4, eltérő illatú aromát! Nyugodtan alkalmazhatunk olyan fűszereket, melyeket otthon, a kamrában találunk.

2. A választott illatokat megszaglászhatjuk közvetlenül a „forrásnál” (pl. a borsot a borsörlőben), de a fűszereket tarthatjuk kis, jól zárható edényekben vagy üvegekben is.

3. Naponta kétszer, például reggel és este vegyük a kezünkbe az edényeket, és többször is szaglásszuk meg a fűszereket. Próbáljunk meg inkább kicsi, de lassú módon szagolni – ha túl gyorsan vagy túl mélyen szívjuk be az illatokat, lehet, hogy nem érzékelünk semmit. Ismételjük meg 3-4 alkalommal, majd tartsunk öt perc szünetet.

4. Ismételjük meg a szagolgatást a következő illatokkal! Ne keseredjünk el, ha először nem érzünk semmit! A szervezetünknek időre van szüksége arra, hogy visszanyerje a szaglás képességét. Ha pedig napközben lehetőségünk nyílik arra, hogy egy új, izgalmas vagy ismeretlen dolgot szagoljunk meg (legyen szó kellemes vagy kellemetlen illatról), kísérletezzünk nyugodtan! Szagolgassuk meg a narancsot, amit megpucolunk, a virágokat séta közben. Ezzel is csak hozzásegíthetjük a szaglásunkat a regenerációhoz!

Forrás: Sciencealert

Forrás: EgészségKalauz